English
سه شنبه، ۲۹ مرداد ۱۳۹۸, ۱۶:۳۶
به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

نظرات کاربران (مسئولیت درج شماره تماس در صورت ایجاد مزاحمت تلفنی، با کاربر است.لطفا دقت فرمائید)

  • کارمند توانیر
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۲ ۱۴:۴۴
  • 20
    22

حالا شما چرا از بین این همه شخص که تو این مملکت چندین پست و مقام دارن آقای خجسته رو پیدا کردی؟ به نظرم سایت صبا خصومتی با مهندس خجسته داره! اگر نه چرا از بقیه ی آقایون در مطالب سایت شما بری نیست چار همه ی اعتراضات حول هیئت مدیره
ی صبا(آقای گشته و مهندس خجسته) است؟ شما انتقاد بکن ولی منصف باش برادر من.

  • ناشناس
  • ۱۶ مهر ۱۳۹۲ ۲۰:۰۳
  • 6
    21

سلام سایت محترم ! و شجاع! صبا چرا حالا که دولت عوض شده وقریباً اقاى مهندس خجسته را عوض خواهند کرد شما جرأت پیدا کرده اید واینچنین  شجاعانه انجام وظیفه مى کنید ! خدایى این کارها به خاطر خداست!

  • ناشناس
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۲ ۰۸:۳۱
  • 7
    6

سلام به مردان شجاعی که در سایت صبا فعالیت دارید. خیلی خوشوقتم که در هفته های اخیر با تغییر دولت حداقل نیمی از عناوین خبری شما تیترهای بسیار سنگینی بر علیه گشته و خجسته می بینم. واقعا گمان می کنید خوانندگان اینقدر ساده هستند که مثل شما تنها مشکل وزارت نیرو
را در شرکت صبا می دانند یا واقعا خوانندگان را انقدر ساده فرض کرده اید که هیچ خصومت یا کینه مالی شخصی یا باج خواهی بدون پاسخ مانده قبلی از سوی شما و دوستانتان ! را علت ان نمی دانید. اقای اصلانی : بهتر است برای موثر تر شدن این فعالیتها یک دوره جنگ روانی در رسانه
های خبری ببینید که یاد بگیرید قدری حرفه ای تر عمل کنید . این نحوه تقابل بچه گانه با موضوع برای هر خواننده ساده اندیشی هم نیت پشت پرده شما و دوستانتان رااشکار می کند والا این همه مشکل در صنعت برق فقط پرداختن این همه به این یکی !!!!

  • ناشناس
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۲ ۰۹:۰۰
  • 0
    4

موضوع جالب وخواندنی است. در 25 سال گذشته مسئله اصلی بخش واقعا" خصوصی ً همین مسئله حضور و ابداع بخش "خصولتی" بوده که ارثیه دوران "سازندگی" بود که به"اصلاح  طلبان" رسید که انرا ثوسعه دادند ومتعاقبا "اصول گرایان" هم بگونهای دیگر انرا
بست دادند و نتیجه نهائی ذلیل کردن بخش خصوصی واقعی شد .حال ببینیم دولت اعتدال  براى  حل ریشه اى این پدیده اقتصاد بیمار کشور چه مى کند

  • ناشناس
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۲ ۰۹:۰۱
  • 11
    6

 به نظر من پدیده مهام شرق مولود تساهل وتسامح پیشکسوتهای صنعت برق بویژه آقایان مهندس مقدم ،ملاکی، حجت ،وحدتی است .بد نیست آقایان
 با شجاعت جبران مافات کنند .



  • ناشناس
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۲ ۰۹:۰۲
  • 3
    7

چرا سندیکای صنعت برق ایران مدتی است که با سکوت وبی تفاوتی نظاره گر است. آیا
 واقعاّ سکونت اجاره ای در ساختمان شرکت صبا ویا چند قرارداد برای تعدادی شرکتهای مستأصل سندیکا می تواند دلیل باشد.

  • ناشناس
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۲ ۰۹:۰۲
  • 1
    7

واقعاّ برای ما مهم است بدانیم به چه دلیل شرکت مهام شرق خصوصی نشد .خواهش می کنم بدور از جنجال 
رسانه ای ودر یک فضای سالم تخصصی آقای مهندس گشته دلایل این کار را بگویند.

  • ناشناس
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۲ ۱۰:۰۵
  • 6
    8

من یکی از کارکنان شرکتهای مثل مهام شرق هستم اتانیر برق منطقه ای تمام شرکتهای که در ساختمانها و امکانات برق منطقه ای استفاده میکردند از امکانات محروم کرد و آنها را بیرون کرد بجز مهام شرق که خیلی با قدرت ماند و حتی مهندس فخر نبوی هم زورش به مهام پر قدرت
نرسید سایت صبا بسته میشود با دم شیر پر قدرت خصوصی شخصی دولتی تسیبه بدست بازی نکن

  • یک مشاور
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۲ ۱۳:۰۱
  • 4
    10

با سلام و تشکر از اینکه یک سایت خوب و پرمخاطب به پدیده چند شغلی ها در وزارت نیرو پرداخت، اما آنچه که برای اینجانب سوال است این است که مهام شرق در مجموع پیمانکاران فعال در صنعت برق جزو معدود پیمانکاران بزرگی است که تا کنون علیرغم مطالبات زیادش، پروژه هایش
را بر زمین نگذاشته و به نظر من می بایست در انتهای لیست بررسی شما قرار میگرفت!!!

  • ناشناس
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۲ ۱۳:۴۶
  • 2
    7

من فقط موندم چه طور آقای مهندس خجسته همه این امور که به ایشان محول شده رو اداره میکنه

  • ناشناس
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۲ ۱۳:۴۶
  • 7
    14

من با شرکت مهام شرق آشنایی نزدیک دارم این شرکت با توانمندی فرزندان خراسان زمین ، قطب صنعت برق کشور گردیده است . و خار چشم بعضی از شرکتهای با لابی سنگین و رانت خوار همکار . در مورد شخص مهندس خجسته نظری ندارم ولی شرکت مهام شرق قدرت و موفقیتش را مدیون کارشناسان
با سواد و توانمندش است .

  • ناشناس
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۲ ۱۴:۴۰
  • 10
    8

تصمیماتی که در شرکت صبا گرفته شده سلیقه شخصی آقای خجسته نبوده هیئت مدیره تصمیم گرفته (گشته - وحدتی - نوری - عمرانی) و مجمع عمومی هم آنرا به ثبت رسانده و تایید کرده است. شما بهتر می دانید که در شرکت یک نفر تصمیم گیرنده نیست . با این کار دیگر بر کسی خصومت
شما با آقای خجسته و گشته پوشیده نیست. هر چند هیچ شخصی هم معصوم نیست.

  • ناشناس
  • ۱۷ مهر ۱۳۹۲ ۱۴:۵۵
  • 3
    8

آقای اصلانی، اگر هم میخوای حرف بزنی بدون غرض و مرض و خصومت شخصی صحبت کن برادر من!

  • مدیر مناقصات مهام شرق
  • ۱۸ مهر ۱۳۹۲ ۰۹:۳۴
  • 14
    15

با سلام ،من مدیر مناقصات مهام شرق هستم ، اینکه فرموده اید مهام شرق از مواهب بی شمار وزارت نیرو ارتزاق کرده است را از کجا می گویید؟لطفا به خاطر احترام به شعور خوانندگان خود مصداق های آن را در سایت خود اعلام و در غیر اینصورت شهامت داشته و از خوانندگان خود
عذر خواهی کنید.مهام شرق در طول تمام این سالهای پس از شکل کیری در مناقصات به صورت فعال شرکت نموده و با اتکای به توانایی فنی و بازرگانی پرسنل خود و همچنین با در نظر گرفتن کار سالم، در فضای رقابت سهمی در مناقصات وزارت نیرو پیدا کرده است.اینکه مهام شرق با انجام
کار سالم و حضور خود در مناقصات جلوی برخی از سوء استفاده ها و گران فروشی ها را در صنعت برق گرفته است بر کسی پوشیده نیست.لذا به نظر میرسد چنین مطالبی نشان از کوتاه شدن دستهایی از سودجی های به ناحق در سال های اخیر دارد.

  • ناشناس
  • ۱۸ مهر ۱۳۹۲ ۱۱:۰۰
  • 7
    10

نویسنده عزیز من شرکت مهام شرق را میشناسم و معتقدم اکثر نفرات این شرکت با نیت خالص و هدف خدمت به کشور در حال انجام پروژه ها هستند و اینطور تخریب شخص آقای خجسته که این مجموعه را گرد هم آورده و در حال مدیریت و خدمت رسانی میباشد، منصفانه نیست. بنظر بنده اگر
هدف شما خیر است بایستی فارغ از نامه مهامو یا هر نام دیگری ، موضوعات را در محیطی آرام پیگری و بصورت قانونی به سرانجام برسانید. امیدوارم پشت نگارش این مقاله اهداف سیاسی و منفعت طلبانه وجود نداشته باشد.

  • ناشناس
  • ۱۸ مهر ۱۳۹۲ ۱۱:۱۸
  • 6
    7

با سلام , نگارنده محترم! ازاینکه برداشت شخصی جنابعالی از قیاس روند شکل گیری مهام شرق به یک کودک نارس می باشد, آیا توهین به 176 نفر از پرسنل فنی و توانمند جدا شده از مجموعه برق خراسان نیست ؟!!! آیا تنظیم محتوی متن فوق حاصل خصومت های ناشی از جلوگیری از چپاول
برخی از اقایان از بیت المال در روند مناقصه 12 پست نمی باشد؟!! قضاوت با خوانندگان محترم .

  • ناشناس
  • ۱۹ مهر ۱۳۹۲ ۱۸:۲۸
  • 6
    7

در مورد مطلب :یک دست در بخش خصوصی. یک دست در بخش دولتی سلام گردانندگام محترم سایت صبا من متاسفم که در کشور ایران ، قوانین آنقدر ضعیف است که اجازه می دهد در سایت ها با آبروی افراد و شخصیت های سیاسی و اقتصادی و ... بازی شود و قصاص قبل از محاکمه انجام شود
. مطمئنا در این کشورنهادهای نظارتی زیادی هستند که شما می توانید با آنها در ارتباط باشید . تهمت زدن در هر عرصه ای به افرادمحترم ، بدون اثبات ادله ، کاری غیرمنطقی است و باعث خواهد شد که دود این فضا ، به چشم همه و از جمله شما هم خواهد رفت . ا

  • ناشناس
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۲ ۰۸:۲۰
  • 10
    14

مدیرمحترم مناقصات مهام شرق ممکن است شما بفرمایید در طول حداقل 8 سال گذشته شرکت مهام شرق پروژه های خود را چگونه بدست آورد؟چه تعداد از طریق مناقصه بودوچه تعداد از طریق ترک تشریفات مناقصه ومذاکره و...؟ممکن
است بفرمایید مگر سهام شرکت مهام شرق متعلق به  شرکت صبا نیست وصبا هم در درطول 18 سال گذشته سهام آن متعلق به وزارت نیرو نبود.آیا سهام شرکتهای مهم وبزرگ مپنا وفراب .نیرو ترانس .شرکتهای توزیع برق سراسر ایران.شرکتهای مدیریت بهره برداری نیروگاهها سراسر
کشورآبفای سراسر کشورو.......... متعلق به صبا نبود.آیا اقای مدیرعامل قبلی و رئیس فعلی هیئت مدیره مهام شرق مدیرعامل صبا نیست.آیا از نظر اصول مدیریت،اصول رقابت سالم،اصول نظارت . مقررات نظارتی کشوراین درست است که مدیر با نفوذ یک شرکت پیمانکاری در حوزه برق و....در
حوزه کارفرمایی داری مسؤلیت ونفوذ بالا باشد.آیا این قدرت ونفوذ نمی تواند در یک رقابت غیر عادلانه موجب رشد سریع شرکت شما ونزول شرکتهای رقیب شما گردد.چگونه است طی 8 سال گذشته دهها شرکت عضو سندیکای صنعت برق به مرز ورشکستگی رسیدند ویا تعطیل شدند اما شرکت شما روز
به روز رشد کرد .آیا همه مدیران ومهندسین آن شرکت ها نا لایق ونامدیر بودند ومدیران شرکت شما لایق ومدیر بودند.آیا می توانید بفرمایید در 8 سال گذشته چه نظارتی از سوی هیئت مدیره صبا ووزارت نیرو بر مهام شرق بود.شرکت شما چه میزان کالای قابل ساخت در داخل را
 برای پروژه های خوداز خارج وارد کرد.چرا شرکت شما در همه عرصه ها وارد شد حتی به برج سازی نیز پرداخت و عرصه را به بخش خصوصی واقعی هر روز تنگ تر کرد .هیت مدیره وزارت نیرویی صبا چه عکس العملی نشان داد.آیا اینها
 تولید رانت در یک رقابت ناعادلانه نیست ونتیجه آن فروپاشی اقتصاد برق وورشکستگی بخش خصوصی صنعت برق نشد.البته مهام شرق یک نمونه از این رقابت ناعادلانه است که به دلیل صراحت در مصادیق تداخل مسؤلیت ومدیریت ونقض قوانین ومقررات رقابت وتجارت شاهد مثال خوبی
برای طرح موضوع است.



  • ناشناس
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۲ ۱۲:۲۹
  • 8
    4

دوست عزیز ظاهرا یا شما نسبت به مطالبی که گفته ای هیچ گونه آگاهی نداری و این همه موضوعات دارای تناقض را فقط بر اساس شنیده هایت به هم تنیده و منتشر کرده ای و یا بر اساس یک بغض نامعلوم سعی در اغتشاش اذهان مخاطبین داری. در حالت اول به شما توصیه می کنم بعد
از طلب استغفار از درگاه الهی با مراجعه به منابع رسمی و واقعی برگزار کننده مناقصات مذکور، موضوعاتی را که گفته ای مورد بازبینی قرار دهی و در صورتی که مغرضانه این مطالب را بیان داشته ای که خوب نیازی به پاسخ برای شما نمی باشد. و العاقل بالاشاره.

  • ناشناس
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۲ ۱۳:۴۸
  • 14
    6

آیا سایت صبا می داند با چه کسانی در افتاده است و نگران عاقبت خود نیست که اینچنین بی محابا بر علیه مهام شرق مطلب می نویسد.

  • مثل همه از ترسم ناشناس
  • ۲۰ مهر ۱۳۹۲ ۱۶:۱۹
  • 3
    9

با سلام...ای کاش نظر قبلی من را نیز منتشر می کردید... به هر حال چند مطلب 1- باز هم می گویم غالب پرسنل مهام شرق جزو افراد سالم و زحمت کش هستند و مظلوم...(بچه های مناقصات حدود 800 تومان مدیر پروژه 850 طراحی 900 و....)پس سود یا زیان شامل دوستان نمی شود.ساعت
کاری تا 5 2- سایت صبا اگر ایرادی می دید چرا به زمانش اعلام نکرد... شجاعت لازمه اطلاع رسانیست 3- شخصا ایراد می گیرم به بودن دوستان در همه جا...اما خود خجسته انسان بدی نیست و امثال آقای مرتضوی شریف هستند....اما مدیر های دیگر مهام شرق ....حداقل با مدیران پروژه
که ما کار می کنیم...کلا در جو قدرت جناب خجسته هستند(گاها با کارفرما بسیار تند حرف می زنند) 4- در نهایت من ایراد را به دولت احمدی نژاد می دانم... چون می توانست شایسته سالاری کند و تقسیم فدرت را درست انجام دهد. 5- بدونید و آگاه باشید بودن پیمانکاران شهرستانی
قوی قسمتی از عدالت است... و میبایست از بودن این مدیر در مهام شرق خصوصی حمایت کرد... مستقیم و غیر مستقیم 300 تا 400 نفر در گروه مهام شرق مشغولند... 6- البته حقوق مدیر مناقصاتو که نمی دونم ولی الباقی مدیر ها حداقل بالغ بر 2 برابر پرسنل و گاها تا 4 برابر...

  • کلاغونی
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۲ ۰۷:۱۳
  • 5
    2

درمورد این تحلیل (ببخشید خبر)ذکر چند نکته خالی از لطف نیست 1-آیا این رسانه زیر مجموعه صبا هست یا نه؟ 2-نویسنده یا منبع خبر با جمع کردن وبهم چسباندن یک سری جملات ضد نقیض وبه خوراک مردم دادن منظورش چیه .؟ بالاخره حل مشکلات با شاخص های علمی وفنی خودشو نشون
میده . سیاه بازی وسیاه کاری چند صباحی تو بورس ممونه و مشتری داره بعدش چی حرفه؟ آیا نویسنده ماموریت داره که خادم سازی کنه یا خادم سوزی ؟اگر قصد خادم سازی داره بهتره بگه بدی های مهام و....... چیه . خبرهایی که نشان دهنده آن بدی هاست کدامه ؟ این دور از انصافه
که با شعار ، شعور خواننده را کور منحرف کنیم

  • ناشناس
  • ۲۴ مهر ۱۳۹۲ ۱۵:۰۰
  • 2
    3

دوستان چرا نگران تنویر افکار عمومی هستید چرافکر می کنید مردم کمتر از شما می فهمند.بگذاریدمردم خودشان قضاوت کنند .نگران نباشید، شما هم با شرکت در بحث وبا نقد ونظر خردمندانه و مؤدبانه به تنویر افکار عمومی کمک کنید.بحث وتبادل نظر
ونقد یک مدیر فعال ومطرح در صنعت برق وشرکت وصبا و شرکت مهام شرق که ورود به حریم ممنوعه نیست که اینچنین موجب برآشفتگی برخی ازاصحاب مهام شرق شده است .اجازه دهید با سعه صدروتحمل نقد ونظر دیگران به امر به معروف ونهی از منکر این سنت حسنه اسلام ارج نهیم وبه تحقق
جهاد اقتصادی کمک کنیم. یقیناّ این نکته ای است که نظام مقدس جمهوری اسلامی آنرا ترویج می دهد وبه توسعه آن نیازمند است وبیشتر از همه کارگذاران ومدیران نظام باید به آن پایبند باشند.

  • ناشناس
  • ۲۷ مهر ۱۳۹۲ ۰۹:۳۹
  • 3
    4

با سلام دوست عزیز کاملا با جنابعالی در خصوص نقد و نظر خردمندانه و مودبانه موافقم و مجددا بر مودبانه و خردمندانه بودن آن تاکید می نمایم, اما آیا نشر اکاذیب و بافتن یک سری اخبار صحیح و غلط با اهداف خاص که باعث ایجاد شبهه و ایجاد تصویر غیرواقعی از زحمات حدود
400-500 نفر پرسنل زحمت کش و خدوم و بی ادعای شهرستانی که همت کرده اند و با تلاش بسیار زیاد توانسته اند پله های رشد را طی کنند و امروز باعث به خطر افتادن منافع برخی از برج عاج نشینان گردند, بحثی خردمندانه است؟ آیا اتلاق اصطلاح "کودک نارس" به متخصصین و زحمت کشان
خدوم و بی ادعا مودبانه است؟ اتفاقا کاش در یک فضای سالم و دوستانه و در رسانه ای که یکطرفه نبوده و طرفین بتوانند نظرات خویش را مستدل و مستند ارائه نمایند بنشینیم و با سعه صدر و تحمل نظرات یکدیگر نه فقط فرایند رشد یک شرکت شهرستانی, که یک سری شرکت های سایه نشین
را نیز بررسی نموده و با استعانت از سنت های نیک و فراوان اسلامی و به پشتیبانی نظام مقدس جمهوری اسلامی با پدیده های نامیمون اقتصادی مقابله کرده و بالعکس به الگوهای موفق مبتنی بر عزم و اراده و تلاش تاسی نماییم. انشاالله

  • ناشناس
  • ۲۷ مهر ۱۳۹۲ ۱۴:۰۱
  • 4
    7

دوست عزیز که با نقد و نظر خردمندانه و مودبانه موافق هستید،چرا خودتان با بکاربردن الفاظ مبهم و چند پهلو به گونه ای با اتهام زدن رفتار غیر خردمندانه و غیر مودبانه در پیش می گیرید؟بنابر آیه شریفه قرآن که می فرماید( اگر راست می گوئید
دلایل خود را مطرح کنید)صریح و روشن سخن بگوئید.


مثلا بفرمائید منظور شما از شرکت های برج عاج نشین چیست؟بفرمائید چه منافعی از آنان به خطر انداخته اید،بفرمائید منظورتان از شرکت های سایه نشین چیست و مصادیق صریح و روشن ذکر نمائید. بفرمائید کدام اطلاعات صحیح با کدام اطلاعات غلط بافته
شده که مورد نارضایتی شما شده است؟بفرمائید کدام اکاذیب نشر شده است؟ در خاتمه نیز بفرمائید چگونه است در طی 8 سال گذشته اکثر شرکتهای خصوصی صنعت برق با مشکلات عدیده ای مواجه شدند و به مرز ورشکستگی رسیدند اما شرکت مهام این چنین رشد داشته است و صادقانه بفرمایید
آیا تصدی مشاغل کلیدی و حساس و کنترلی ریاست هیئت مدیره مهام شرق و مدیرعاملی شرکت صبا و عضویت در هیئت مدیره شرکت های مهم مرتبط توسط یک نفر از نظر اصول رقابت سالم درست است و آیا تولید رانت نمی کند؟

  • یک کارمند وزارت نیرو
  • ۱۰ آبان ۱۳۹۲ ۲۱:۰۱
  • 3
    9

ضمن احترام به زحمات کارشناسانی که به دور از جناح بندیها در شکل گیری مهام شرق از ابتدا تا کنون زحمت کشیده اند توجه خوانندگان محترم را به مطالب ذیل جلب می کنم: 1-این که در مدیریت پروژه های در دست اقدام توسط شرکت مهام شرق از رانت ارتباط با مدیران ارشد کارفرمایان
توسط آقای مهندس خجسته استفاده می شود امری غیر قابل انکار بوده به نحوی که انکار آن،توهین به شعور افراد است. 2-روش شرکت مهام شرق در سالیان اخیر در بسیاری از مناقصات بدین شکل بوده که با قیمت انتهاری در مناقصه برنده شده و سپس از طریق ارتباطات ،جبران ضرر می کند
که این خود،مصداق بارز بی عدالتی و تضییع حق پیمانکارانی است که با کسی ارتباط ندارند. 3-به نظر این حقیر ، آقای مهندس خجسته مقصر نیست بلکه تقصیر اصلی متوجه ساختاری است که امکان نقض عدالت را فراهم می کند.

  • ناشناس
  • ۱۳ آبان ۱۳۹۲ ۱۸:۴۸
  • 5
    9

بنده از نزدیک با آقای مهندس خجسته کار کرده ام و ایشان را شخصی وارسته و سالم میدانم. هوشیاری ایشان در افشای توطئه دوازده پست ستودنی است و اینگونه القاب به ایشان نمی چسبد.

  • امیر
  • ۲۰ آبان ۱۳۹۲ ۱۵:۴۸
  • 0
    4

خوانندگان محترم با سلام و عرض ادب استفاده از رانت های دولتی همواره بوده ، هست و خواهد بود . به اعتقاد دولت مردان ما ، اگر در ادوار متفاوت شرکتهای اینچنینی مانند پارسیان ، مهام شرق ، مپنا ، فراب و ... شکل نگیرد، حتما صنعت برق ما از بین میرود زیرا که اعتقاد
و اعتمادی به شرکتهای خصوصی واقعی وجود ندارد . چه بسا برخی از این شرکتها مانند طبلی هستند که تا بر آنها بنوازی صدای خوش میشنوی ، نواختنی مانند پرداخت های چند ده میلیون دلاری از منابع خارجی در ازای تعهدات ریالی داخلی . و امان از روزی که دیگر از این طبل ها صدایی
بگوش نرسد. ( مانند طبل تهران نیرو ) بنظر میرسد این داستان سر دراز دارد . در پناه حق


نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000  

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی می‌باشد.