English
پنج شنبه، ۶ تیر ۱۳۹۸, ۰۳:۰۲
به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

سازندگان دکل های حفاری: حمایت دولت را می خواهیم

سازندگان دکل های حفاری: حمایت دولت را می خواهیم
موافقان و مخالفان ساخت دکل های حفاری دریایی در داخل حرف های زیادی برای گفتن دارند به طوری که شرکت های داخلی خواستار توجه بیشتر دولت به سازندگان بومی دکل های حفاری هستند، اما به نظر مسوولان شرکت های حفاری، سازندگان داخلی به تعهدات خود به موقع عمل نمی کنند و امکان فرصت سوزی نیست و نمی توان با هدف تامین دکل های حفاری از داخل، به منافع ملی و امنیت انرژی کشور لطمه زد.

لوگو صبا به نقل از ایرنا، همایش فرصت ها و چالش های تامین دکل های حفاری دریایی یکشنبه شب با حضور مسوولان شرکت های حفاری دریایی و سازندگان دکل های حفاری در دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد.



** انتقاد از بی توجهی سازندگان داخلی به تعهدات

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران در این نشست، اظهار داشت: ساخت دکل حفاری خزر از دوران پیش از انقلاب در برنامه کاری وزارت نفت قرار داشت، اما این دستاورد در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و در سال 1370 محقق شد.

محمد عالمی افزود: پروژه احداث دکل حفاری خزر، به کارگاهی تبدیل شد که همه شرکت هایی که توانایی ساخت دکل را دنبال می کنند در آنجا آموزش دیده اند.

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران، گفت: تولید قطعات حفاری از قطعات ساده شروع شد و امروز به مرحله ای رسیده که می توان قطعات پیشرفته را نیز در داخل تولید کرد.

عالمی با بیان اینکه برای حمایت از تولید داخل، بخش های مختلف وزارت نفت تاکنون حمایت های زیادی را اعمال کرده اند، ادامه داد: بیش از پنج هزار قطعه پرمصرف صنعت حفاری در داخل ساخته می شود.

وی افزود: با توجه به اینکه روند کاهش حجم تولید مخازن نفتی آغاز شده است، انجام حفاری های جدید برای جلوگیری از افت فشار ضروری است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران گفت: بخش خصوصی توان سرمایه گزاری در بخش ساخت دکل های حفاری را ندارد و دولت باید از این بخش حمایت کند.

عالمی با تشریح چالش های پیش روی تولید دکل در کشور، اظهار داشت: اگر به چالشهای پیش روی ساخت دکل در داخل توجه نشود، به سمت سازندگان خارجی خواهیم رفت.

وی با انتقاد از بی توجهی سازندگان داخلی به تعهدات خود، تصریح کرد: وزارت نفت تاکنون حمایت های گسترده ای از سازندگان داخلی کرده زیرا ساخت چندین دکل را به شرکت های داخلی از طریق پیش فروش خدمات سفارش داده است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران افزود: به عنوان مثال در سال 1386 هیات دولت اختصاص 600 میلیون دلار برای ساخت 4 دکل حفاری در داخل را تصویب کرد.

عالمی با اشاره به خلف وعده برخی شرکت های سازنده داخلی، گفت: چند سال قبل، شرکت حفاری شمال، مناقصه ای برای ساخت دکل برگزار کرد و طی آن یک شرکت چینی با همکاری یک شرکت ایرانی برنده شد و در مناقصه دیگری که شرکت ملی حفاری انجام داد، شرکت صدرا انتخاب شد.

وی اضافه کرد: حدود یک سال پیش، شرکت حفاری شمال دکل های حفاری خود را تحویل گرفته، اما شرکت صدرا به تعهد خود عمل نکرده است.

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران خاطرنشان کرد: اگر مصرف کنندگان داخلی مطمئن شوند که قطعات پرمصرف آنها توسط سازندگان داخلی تولید می شود، آنها هیچگاه به سراغ واردات نخواهند رفت.



** لزوم توجه دولت به تامین منابع ملی ساخت دکل

کساییان از مدیران شرکت های فعال در ساخت دکل نیز در این همایش، اظهار داشت: از آنجا که ایران به عنوان اولین دارنده منابع گازی و چهارمین دارنده منابع نفتی جهان است، بنابراین بستر مناسبی برای توسعه میادین گازی و نفتی و ساخت دکل وجود دارد.

وی با بیان اینکه حدود 16 میدان گازی و نفتی مشترک در ایران وجود دارد، افزود: هم اکنون 91 دکل حفاری دریایی در منطقه خلیج فارس مشغول فعالیت هستند که فقط 5 دکل دریایی متعلق به ایران است.

وی خاطرنشان کرد: برای ساخت دکل حفاری دریایی در داخل به دانش فنی و تامین مالی و حمایت از پیمانکاران داخلی نیاز است که باید مسوولان دولتی به آنها توجه کنند.



** به جای اجناس بی کیفیت، دانش طراحی دکل های حفاری از چین وارد شود

گلنژاد از مهندسان ساخت دکل حفاری ایران خزر نیز با اشاره به روند ساخت این دکل در سال 1370، گفت: علاوه بر ساخت این دکل، اقداماتی را نیز برای طراحی پایه سکوها انجام داده ایم.

وی با انتقاد از افرادی که می گویند توانایی ساخت دکل در داخل کشور وجود ندارد، خاطرنشان کرد: هیچ کشوری در دنیا ادعا نمی کند که می تواند صد درصد یک دکل حفاری را در کشور خود بسازد.

گلنژاد ادامه داد: زنجیره ای از فعالیت ها در ساخت دکل حفاری دریایی سهیم هستند که از مناطق مختلف تامین می شوند.

وی اظهار داشت: بخش زیادی از درآمد نفتی ایران در چین بلوکه شده که می توان به جای واردات اجناس بی کیفیت مصرفی، از این فرصت برای وارد کردن دانش طراحی دکل های حفاری استفاده کرد.



** ناتوانی در تامین دکل حفاری عامل عقب ماندن ایران در میادین مشترک

رضا وثوقی مشاور مدیرعامل شرکت حفاری شمال نیز با تاکید بر لزوم بکارگیری سریع تر دکل های حفاری، افزود: بحث تامین دکل های حفاری موضوعی است که با امنیت انرژی، منافع ملی و امنیت ملی ما پیوند خورده است.

وی افزود: اکثر مخازن انرژی کشور در نیمه دوم عمر خود قرار دارند و بتدریج از حالت سودآوری خارج می شوند، بنابراین باید هرچه سریع تر اقدام به انجام حفاری های جدید کرد تا این چاه ها دچار افت فشار نشوند.

مشاور مدیرعامل شرکت حفاری شمال گفت: اگر نتوانیم روند تولید مخازن را ثابت نگاه داریم، آنها بزودی از رده تولید خارج خواهند شد.

وثوقی با اشاره به عقب ماندگی ایران از رقبای خود در میادین مشترک، خاطرنشان کرد: در میادین مشترک دچار فاجعه شده ایم به طوری که در حال حاضر قطر 12 برابر ایران از پارس جنوبی گاز برداشت می کند.

وی ادامه داد: علت اصلی عقب ماندن ایران در میادین مشترک، این است که در 15 سال گذشته نتوانسته ایم دکل های حفاری جدید را به کار بگیریم.

مشاور مدیر عامل شرکت حفاری شمال گفت: باید با موضوع دکل های حفاری به صورت منطقی برخورد کنیم و از حاشیه سازی در مورد آنها خودداری کنیم.

وثوقی خاطرنشان کرد: هرگونه سستی در تامین دکل های حفاری باعث وارد شدن خسارت سنگین به منافع ملی کشور می شود.

وی با یادآوری تخریب میادین نفتی سلمان و ابوذر در دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: پس از پایان دفاع مقدس، احیای میدان سلمان به یک کنسرسیوم خارجی و احیای میدان ابوذر به شرکت های داخلی واگذار شد.

وثوقی ادامه داد: میدان سلمان که به خارجی ها واگذار شد پس از سه سال تحویل وزارت نفت شد، اما میدان ابوذر پس از گذشت 13 سال آماده شد.

مشاور مدیرعامل شرکت حفاری شمال با اشاره به روند ساخت دکل حفاری ایران خزر، گفت: این سکو توسط یک شرکت فنلاندی طراحی شده و بیش از 90 درصد قطعات آن نیز غیرایرانی است.

وی افزود: علت اصلی ساخت دکل ایران خزر در ایران آن است که به دلیل بسته بودن دریای خزر امکان وارد کردن دکل آماده وجود نداشت بنابراین باید در داخل کشور ساخته می شد، همانطور که سایر کشورهای حاشیه دریای خزر چینن کاری انجام می دهند.

وثوقی ابراز امیدواری کرد که فاجعه ای که تحت عنوان ساخت نفتکش های داخلی رخ داد برای دکل های حفاری تکرار نشود.

مشاور مدیرعامل شرکت حفاری شمال گفت: ما به سازندگان داخلی احترام می گذاریم، اما شرکت حفاری شمال نمی تواند برای توسعه میادین نفتی و گازی معطل شود.

وی اضافه کرد: اگر یک روزی تولیدکنندگان داخلی موفق به ساخت دکل حفاری شدند، شرکت حفاری شمال آماده است آن را نقدی خریداری کند.



** فرصت ساخت برای شرکت های داخلی داده شود

معاون امور مهندسی شرکت تاسیسات دریایی نیز اظهار داشت: میدان های نفتي هر سال با 10 درصد کاهش تولید مواجه هستند که برای ثابت نگاه داشتن میزان تولید آنها باید دکل های حفاری را به کار گرفت.

غلامعباس جوکار افزود: میادین مشترک به سطح بالای تولید خود رسیده اند و ما باید برای کار در میادین مستقل برنامه ریزی کنیم.

وی ادامه داد: وزارت نفت باید برنامه های خود را تعیین کند تا مشخص شود که آیا خرید دکل اولویت دارد یا اینکه می توان به سراغ ساخت دکل در داخل کشور رفت.

وی اضافه کرد: باید به شرکت های داخلی فرصت داد تا از مراحل پایین کار ساخت را شروع کنند تا به مراحل پیشرفته ساخت برسند.

معاون امور مهندسی شرکت تاسیسات دریایی گفت: شرکت هایی که به دکل های حفاری نیاز دارند باید بخش هایی از دکل که در داخل کشور وجود ندارند را وارد کرده و سایر بخش ها را از داخل کشور تامین کنند.

کد خبر: 80953337
۲۵ آذر ۱۳۹۲ ۱۵:۵۳

نظرات کاربران (مسئولیت درج شماره تماس در صورت ایجاد مزاحمت تلفنی، با کاربر است.لطفا دقت فرمائید)


نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000  

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی می‌باشد.