English
پنج شنبه، ۶ تیر ۱۳۹۸, ۰۲:۵۹
به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

بومی‌سازی 80 درصد قطعه‌های داغ در نیروگاه ری

بومی‌سازی 80 درصد قطعه‌های داغ در نیروگاه ری
نیروگاه ری هم‌اکنون به‌عنوان یک مرجع مطرح است و همچنان در ایران در موضوع "جی‌ای‌فریم 5" حرف نخست را می‌زند.

مدیرعامل نیروگاه گازی ری از بومی‌سازی 80 درصد قطعه‎های داغ نیروگاهی توسط متخصصان داخلی نیروگاه ری خبر داد.
لوگو صبا به‌ نقل از پاون، مهندس "محمدرضا شجاعی" در حاشیه هفتمین کنفرانس نیروگاه‌های برق، با بیان اینکه شالوده نیروگاه ری از سال 1355 بنا شده است، گفت: طی یک سال 44 واحد گازی به ظرفیت 1260 مگاوات نصب شده است که هم‌اکنون 27 واحد گازی در نیروگاه ری باقی مانده و 17 واحد از این نیروگاه به مکان‌های دیگر جابجا شده است.
وی افزود: هم‌اکنون این نیروگاه با 21 واحد به ظرفیت 750 مگاوات در حال بهره‌برداری است که در پیک تابستان بین 550 تا 600 مگاوات برق تولید می‌کنیم.
وی با بیان اینکه زمانی نیروگاه ری به‌دلیل استقرار 44 واحد گازی بزرگ‌ترین نیروگاه جهان محسوب می‌شد، گفت: تنوع واحدها در این نیروگاه موجب شکل‌گیری تخصص‌های مختلف شده است به‌طوری که در شرایط عادی کارشناسی که به‌تازگی وارد نیروگاه می‌شود، پس از گذشت چهار تا پنج سال با فرارسیدن زمان تعمیر اساسی کسب تجربه می‌کند اما به‌دلیل وجود تنوع واحدهای نیروگاهی، سالانه هشت تعمیر اساسی در این نیروگاه انجام می‌شد؛ بنابراین مهندسان این نیروگاه در کار خود بسیار حرفه‌ای هستند.
وی اظهار داشت: نیروگاه ری هم‌اکنون به‌عنوان یک مرجع مطرح است و همچنان در ایران در موضوع "جی‌ای‌فریم 5" حرف نخست را می‌زند.
وی تاکید کرد: اگر نیروگاه‌های دیگر به کمک و کارشناسی نیاز داشته باشند، آنها را راهنمایی می‌کنیم ضمن آنکه ما خدمات زیادی به صنایع دیگر همچون پالایشگاه‌ها، پتروشیمی، صنایع قند و سیمان ارایه داده‌ایم و این خدمات همچنان ادامه دارد.
شجاعی با بیان اینکه با توجه به روند تحریم‌ها و به‌منظور رویارویی با آن، به ساخت داخل تجهیزات روی آورده‌ایم، گفت: نیروگاه ری از پیشگامان ساخت داخل در صنعت برق محسوب می‌شود به‌طوری که بیش از 80 درصد از قطعه‌های داغ و راهبردی را برای نخستین‌بار در کشور با همکاری دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و شرکت‌های دانش‌بنیان ساخت داخل کرده‌ایم.
وی اظهار داشت: شرکت‌های معدودی در جهان در زمینه ساخت قطعه‌های راهبردی نیروگاهی همچون قطعه‌های داغ و پره‌های توربین فعالیت می‌کنند و این تجهیزات بسیار ارزبر هستند که ما توانستیم بسیاری از این قطعه‌ها را بومی‌سازی کنیم و مشکلات صنعت نیروگاهی را تا حدی برطرف کنیم.
مدیرعامل نیروگاه گازی ری بومی‌سازی برخی قطعه‌های نیروگاهی را سند افتخاری برای صنعت برق کشور دانست و گفت: این موضوع هزینه‌های صنعت نیروگاهی را به‌شدت کاهش داد به‌طوری که در گذشته خرید یک ست پره ثابت 900 هزار یورو برای ما هزینه داشت اما پس از ساخت داخل آن، هزینه خرید به 280 هزار یورو شکسته شد چراکه آن شرکت خود را در این زمینه انحصاری می‌دانست و با ارایه هر قیمتی، مجبور به خرید این قطعه‌ها بودیم اما آنها با دیدن توانمندی ایران در ساخت پره توربین، قیمت‌های خود را رقابت‌پذیر و تعدیل کردند.
وی افزود: ساخت داخل به‌شدت از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده است؛ برای مثال یک ست پره ایرانی 400 میلیون تومان هزینه دارد درحالی که قیمت نمونه خارجی آن دو میلیارد تومان و 100 میلیون تومان است.
مدیرعامل نیروگاه گازی ری سپس با بیان اینکه ما هم‌اکنون 21 واحد آماده در مدار داریم و شش واحد دیگر در حال تعمیر اساسی است که به نظر می‌رسد پنج واحد آن تا پیش از تابستان 94 وارد مدار شود، از برنامه صنعت برق برای اجرای طرح توسعه نیروگاه گازی ری خبر داد و گفت: با توجه به اینکه نیروگاه در منطقه سوق‌الجیشی قرار گرفته است و نقاط مهمی را تغذیه می‌کند، طرح توسعه آن به ظرفیت 2000 مگاوات از زمان وزارت مهندس "سیدپرویز فتاح" مطرح شد.
وی ادامه داد: با توجه به این که واحدهای موجود در این نیروگاه قدیمی و کوچک هستند، امکان سیکل ترکیبی کردن آنها از نظر اقتصادی نیست؛ بنابراین طرح‌های مختلفی در نظر گرفته شد.
وی با بیان اینکه طرح توسعه نیروگاه به‌تازگی با دستور مدیرعامل شرکت توانیر فعال شده است، گفت: طرح توسعه نیروگاه ازطریق بخش خصوصی، فاینانس خارجی و یا ازطریق سازمان توسعه برق ایران مطرح شده است.
شجاعی افزود: سازمان توسعه برق ایران پیشنهاد احداث چهار بلوک سیکل ترکیبی را ارایه داد اما با توجه به مطالعه‌های صورت‌گرفته و محدودیت‌های فنی، طرح به 1000 مگاوات محدود شده است و آنچه که به اجرا نزدیک‌تر است، دستور مدیرعامل توانیر است تا دو بلوک سیکل ترکیبی با فناوری جدید در این مکان ساخته شود.
وی خاطرنشان کرد: واحدهای جدید دارای فناوری روز و سازگار با محیط زیست هستند و مشکلی از این نظر وجود ندارد و این طرح در راستای کاهش آلودگی محیط زیست و افزایش بازده نیروگاه‌ها صورت می‌گیرد و به‌احتمال فراوان، پس از عبور از پیک تابستان سال آینده فرآیند اجرایی آن آغاز می‌شود.
عضو کمیته سیاست‌گذاری هفتمین کنفرانس نیروگاه‌های برق سپس با اشاره به برگزاری این کنفرانس در بندرعباس، ابراز امیدواری کرد: کنفرانس نیروگاه‌های برق هر سال بهتر از سال گذشته برگزار شود و فرصتی باشد که فعالان صنعت نیروگاهی حرف‌های ناگفته خودشان را بزنند و تجربه‌های خود را انتقال دهند.
وی با بیان اینکه این کنفرانس و نمایشگاه جانبی آن مکان مناسبی برای انتقال تجربه‌هاست و بسیاری از مقاله‌های کاربردی به‌صورت عملی پیاده می‌شود، گفت: برای مثال می‌توان به مقاله اثر لرزش بر ذغال‌های تحریک اشاره کرد که چنین مقاله‌ای بسیاری از مشکلات را حل کرد و از آن پس نگاه خاصی به این موضوع می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: عملی کردن این مقاله در نیروگاه ری، افزون‌بر تسهیل بهره‌برداری از لحاظ اقتصادی بسیار به نیروگاه ری کمک کرد.
وی یادآور شد: بیشتر نیروگاه‌ها با مشکل قطعه‌های یدکی روبه‌رو هستند که با روی آوردن صنعت به ساخت داخل، این مشکلات کمتر شده اما همچنان یکی از نیازهای اصلی صنعت نیروگاهی است.

کد خبر: 15344
۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ۱۷:۵۰

نظرات کاربران (مسئولیت درج شماره تماس در صورت ایجاد مزاحمت تلفنی، با کاربر است.لطفا دقت فرمائید)


نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000  

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی می‌باشد.