English
دوشنبه، ۲۰ مرداد ۱۳۹۹, ۲۳:۵۴
به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

مصاحبه اختصاصی سایت صبا با قائم مقام شرکت سرمایه گذاری صبا

مصاحبه اختصاصی سایت صبا با قائم مقام شرکت سرمایه گذاری صبا

با توجه به چندین بار برگزاری مزایده فروش شرکت پستهای فشار قوی پارسیان و نهایتا صرفنظر کردن شرکت سرمایه گذاری صبا از این مزایده و تغییرات اخیر در هیئت مدیره شرکت پارسیان، با جناب آقای هوشنگ عمرانی؛ قائم مقام شرکت صبا مصاحبه ای انجام داده ایم که متن آن در ذیل می آید.

 
س : به عنوان اولین سوال آیا شما با پیشنهاد ما در خصوص تشکیل میز گرد در رابطه با نحوه خصوصی سازی شرکت پارسیان موافق هستید ؟
ج : من در مقام سیاستگذاری صبا نیستم ، سیاستگذاریهای کلان صبا را مجموعه وزارت نیرو انجام می دهد ساتکاب متعلق به وزارت نیرو بوده و صبا زیر مجموعه ساتکاب است و تصمیماتی که در ساتکاب و نیز هیئت مدیره صبا گرفته می شود سیاستهای اصلی صبا را شکل می دهند . اما اگر به عنوان یک کارشناس نظر بنده را بخواهید چیز بدی نیست ، می تواند واگذاری سهام شرکت پارسیان آسیب شناسی شود و نقاط ضعف و قوت آن بررسی گردد . در ضمن طرز فکر بخش خصوصی و اینکه ما چه تعداد سرمایه گذار در بخش خصوصی داریم که توانایی خرید پارسیان را با توجه به نوع و حجم عملیات آن داشته باشند نکات دیگری هستند که باید در نظر گرفت و بحث کرد پارسیان شرکتی تخصصی است که در مسیر خاصی در حال حرکت است . قراردادهایی در دست دارد که از نظر وزارت نیرو بسیار مهم است ، اینها پروژه های ملی هستند . بنابراین برای وزارت نیرو خیلی مهم است که چه کسی پارسیان را می خرد . واگذاریهای شرکت صبا باید به گونه ای باشد که لطمه ای به پروژه های ملی وزارت نیرو وارد نشود . وزن شرکت پارسیان نسبت به شرکت هایی که تاکنون صبا واگذار نموده بسیار بالاتر است و ما باید در واگذاری پارسیان تمرین و ممارست داشته باشیم تا بتوانیم فراب و مپنا را به درستی واگذار کنیم . در واقع اگر واگذاری پارسیان موفق نباشد ، مطمئناً دو شرکت دیگر را نیز تحت تاثیر قرار خواهد داد . بنابراین پارسیان را باید به گونه ای واگذار کنیم که صنعت آسیب نبیند ، مجموعه سیاستهای وزارت نیرو رعایت شود و همچنین منافع ملی در نظر گرفته شود . حتی بخش خصوصی هم در این منافع ملی سهم دارد .
س : بنابراین چرا در مورد واگذاری پارسیان اینگونه عمل کردید ؟ ( سه مرتبه به مزایده گذاشتید ، ناموفق بودید ، زمان را از دست دادید ، بخش خصوصی را بی اعتماد کردید ، پارسیان را تضعیف کردید و از فروردین تا به امروز حدود 8 ماه است که پارسیان را بلاتکلیف گذاشته اید .)
ج : اولاً سهام صبا در پارسیان در راستای سیاستهای خصوصی سازی و تقویت بخش خصوصی عرضه گردید، برگزاری مزایده با توقف زمان غیر ممکن است و هیچ قصدی برای بی اعتمادی بخش خصوصی نبوده و این برداشت شماست ، صبا در واگذاری سهام پارسیان کاملاً صادق بود و اگر افرادی انتظار دارند که صبا می باید میل و خواسته آنها را در واگذاری سهام تامین کند ، انتظار آنان صحیح نمی باشد .
ثانیا ً : مشکل عمومی و بزرگی که در کشور با آن مواجه هستیم این است که اگر یک شرکت به هر ترتیبی به دولت وصل باشد دارای اعتبار بیشتری است و هنگامی که تصمیم به واگذاری آن گرفته می شود خود دولتی ها هم نسبت به آن بی اعتماد می شوند . متاسفانه در مورد پارسیان این اتفاق افتاد و بعضی از بخشهای خصوصی هم عمداً یا سهواً به این مسئله دامن زدند بنابراین در مناقصات ، مناقصه گذاران نسبت به آن سست می شوند خود شرکت یک شخصیت حقوقی دارد و صاحب شرکت ، سرمایه گذار شرکت است . همیشه باید این نکته را در نظر داشته باشیم که هنگامیکه با پارسیان در حال معامله هستم ، طرف معامله ما صبا یا آقایان خسروی و میرعمادی نیستند ، بلکه شرکت پارسیان است . از طرفی این تزلزل برای مدیران میانی و کارشناسان پارسیان هم ایجاد مشکل نموده است ، زیرا آنها نمیدانند که قرار است با چه کسی کار کنند .
س : هنگامیکه یک شرکت را برای فروش میگذارید ممکن است رقیبش آنرا خریداری کند ، نیروی انسانی آن شرکت دچار نگرانی و تزلزل شود و یا شرکت دچار بلاتکلیفی شود و ... که همه از جمله ریسکهای واگذاری هستند ، شما که از بروز چنین مسائلی اطلاع داشتید ، چرا تصمیم به واگذاری پارسیان گرفتید و چرا این روش را برای واگذار پیش گرفتید ؟
ج : تمام مسائلی که شما فرمودید تبعات اجتناب ناپذیر واگذاری هستند و نمی توان جلوی آنرا گرفت ، اما باید این فرهنگ را جا بیندازیم و به بخش دولتی نیز بقبولانیم هنگامیکه یک شرکت را واگذار می کنیم بی اعتبار نمی شود بلکه در مسیر خود به فعالیتهای اقتصادی اش ادامه میدهد .
س : شما سه مرتبه پارسیان را به مزایده گذاشتید و تغییری در روش واگذاری شرکت در دور دوم و سوم ندادید و موجب شد تا این پروسه 8 ماه به طول بیانجامد و در پایان نیز ناموفق بود . در این مورد لطفاً کمی توضیح دهید .
ج : اساسنامه پارسیان ماده ای دارد با این مضمون که : هر گاه هر کدام از سهامداران شرکت تصمیم به فروش سهام خود داشته باشد ابتدا باید قیمت پیشنهادی و نحوه تادیه ثمن را به شرکایش اعلام نماید. اگر تا یک ماه پیشنهادی از طرف شرکاء دریافت نکرد ، میتواند از طریق آگهی و روشهای دیگر سهام مورد نظر را به فروش برساند . در چهار چوب ضوابط و دستور العملهای صبا هنگام واگذاری شرکت ابتدا باید کمیته ای تشکیل گردد و مراحل قیمت گذاری طی شود ، قیمت به هیات مدیره ارائه شود و هیات مدیره بر اساس قیمتی که از کمیته دریافت نموده در خصوص مبلغ آن و همچنین نحوه تادیه ثمن معامله ( نقد یا بصورت اقساط ) تصمیم گیری نماید . پس از تصویب هیات مدیره فرایند عرضه شروع می شود . که خود شامل اطلاع رسانی ، درج آگهی و ... تا باز کردن پاکات پیشنهادات می باشد که تقریبا یکماه به طول می انجامد . در مورد پارسیان تمام این مراحل طی شد . هنگامیکه به بازگشایی پاکات رسید تنها یک پیشنهاد وجود داشت و آن هم مشروط بود . در واقع شروط به گونه ای بود که منافع صبا تامین نمی شد .
س : خریدار چه شرط هایی ارائه داده بود ؟
ج : به طور کلی شروط ارائه شده به این شکل بود که صبا می بایست مسائل و عواقب شرکت پارسیان را آن هم با دیدگاه متقاضی ، تا چند سال بپذیرد .
س : آیا جزئیات شروط را میتوانید به ما بگوئید ؟
ج : خیر
س : آیا ما میتوانیم این جزئیات را از متقاضیان بخواهیم ؟
ج : به ما ارتباطی ندارد موضوعی است بین شما و متقاضی
س : دلیل عدم تغییر شرایط واگذاری در دور دوم چه بود ؟
ج : دور دوم دقیقا ً مطابق دور اول بود ، البته برخی اعلام نمودند که مزایده درست اطلاع رسانی نشده بود و بر این مبنا پارسیان برای مرتبه دوم به مزایده گذاشته شد و اطلاعات در سطح وسیعتری  ارائه شد . اگر قرار باشد به محض اینکه در دور اول مزایده سهام عرضه شده فاقد متقاضی باشد بالفاصله در دور دوم اقدام به تغییر شرایط مزایده نمود ، عملاً متقاضیان بالقوه خرید تمایلی برای ارائه پیشنهاد در دور اول مزایده نخواهند داشت ،علی الخصوص اگر شرکت مورد عرضه در زمره شرکتهای تخصصی نظیر پارسیان باشد و عملاً واگذاری سهام شرکتهای تخصصی در دور اول منتفی خواهد شد که این امر در راستای منافع واگذار کننده سهام نمی باشد . با توجه به اینکه پارسیان از جمله شرکتهای تخصصی است و مشتری خاص خود را می طلبد ، بنابراین همیشه کار به دور دوم وسوم کشیده خواهد شد .
س : در دور دوم چه اتفاقی افتاد ؟
ج : در دور دوم با همان شرایط دور اول و با اطلاع رسانی گسترده تر مزایده را تکرار کردیم . که نتیجه آن باز هم دریافت تنها یک پاکت بود ، اما پیشنهاد قیمت نداشتیم . پاکت حاوی نامه سهامداران بخش خصوصی پارسیان بود که در آن برای خرید سهام عرضه شده و همچنین برای واگذاری سهام خود اعلام آمادگی کرده بودند و بعضی موارد دیگر در واقع بخش خصوصی بیشتر تمایل داشتند که یا سهم صبا را بردارند یا به ازای بخشی از سهام خود در پارسیان سهام شرکتهای زیر مجموعه پارسیان ( پارس صنعت پرند ، پارسیان نیروگاه ، پیمان خطوط گستر ) را بردارند . البته پیشنهاد قیمت ایشان برای خرید سهام در قالب اسناد مزایده نبود که این موضوع در سایت صبا اطلاع رسانی هم شد .
س : با توجه به اینکه ما شرکتهای خوبی در این زمینه داریم مانند صفا نیکو ، ساپتا و ... ، چرا فقط یک شرکت پیشنهاد خرید داد ؟
ج : شرکتی مثل پارسیان مشتریهای خاص دارد و متاسفانه در دو سال اخیر اکثر شرکتهای پیمانکار و مشاور دچار مشکل نقدینگی شدند . این شرکتها هر اندازه که بزرگتر باشند مشکل نقدینگی بیشتری خواهند داشت . از طرفی بازار فروش سهام شرکتهای پیمانکاری در سطح بزرگ بدلیل برخی مشکلات از رونق افتاد مشکلات شرکتهای پیمانکاری بزرگ عبارت بود از بدهیهای سر رسید گذشته ،  مشکلات اخذ وام ، تعلق جریمه 6 درصدی به وامهای  سر رسید شده و مهمتر از همه عدم امکان دریافت به موقع صورت وضعیتهای تایید شده از کارفرمایان عمده .
س : گمان نمیکنید همین دغدغه ها و نگرانی ها منجر ها به قراردادن شروط خریدار شده است ؟ آیا این اطلاعات را از طریق سایت یا اسناد مزایده به متقاضیان ارائه دادید ؟ نقاط ضعف و قوت شرکت را به درستی شفاف سازی نمودید ؟
ج : ما اطلاعات شرکت را تا جایی که به آن لطمه نزند در اختیار سایرین قراردادیم . با توجه به تصمیمات کمیته ای که از صبا و ساتکاب تشکیل شد حد و مرز اطلاعات مشخص گردید . از طرفی این امکان فراهم شد تا در صورت نیاز ، متقاضی مربوطه به شرکت پارسیان مراجعه و اطلاعات کاملتر را از شرکت دریافت کند .
س : در شرکتهای پیمانکاری اطلاعات محرمانه چه اطلاعاتی هستند و شرکتها چه اطلاعاتی از شما می خواستند ؟
ج : اطلاعات مربوط به چگونگی تهیه وارائه  پیشنهادات قیمت پروژه ها و همچنین قیمت تمام شده پروژه ها زیرا اگر این اطلاعات به دست شرکت رقیب بیافتد به راحتی می تواند د ررقابتهای بعدی از آن استفاده کند . وقتی قیمت یک شرکت 720 میلیارد ریال است کسی که تصمیم به خریداری آن می گیرد ، باید حتماً از تعدادی مشاور در زمینه های فنی – ساختمانی – تحلیل گری مالی – پیمانکاری و ... ، برای طبقه بندی اطلاعات مورد نیاز و بررسی اطلاعات دریافتی و سنجش آن استفاده کند . در برخی موارد مشتریان واقعاً نمی دانند که باید چه اطلاعاتی را بگیرند و کدام اطلاعات مفیدتر و کلیدی تر می باشند و این موضوع ناشی از این امر است که برخی فکر می کنند چون سرمایه دار هستند ، پس حق دارند که در هر زمینه ای آنگونه که دلخواهشان می باشد عمل کنند در حالیکه
س : دور سوم به صورت مذاکره ای بود ، چرا ؟
ج : دستور العمل فروش شرکتهای زیر مجموعه صبا اجازه می دهد که اگر 2 دوره مزایده برگزار شد و پیشنهاد قیمتی دریافت نشد و یا پیشنهادات به نحوی بود که مورد قبول واقع نشد ، دست اندرکاران این امکان را دارند که برای فروش سهام و عرضه آن از روش فروش مذاکره ای اقدام نمایند .
س : آیا در اسناد مزایده قید شده بود که متقاضیان در مذاکره می توانند شرایط خود را عنوان نمانید ؟
ج : بله فروش ما مزایده ی مذاکره ای بود ، بنابراین هر کس قیمت بالاتری بدهد برنده است . و شرایط اعلامی حول محور قیمت – نحوه تادیه ثمن معامله و نرخ سود فروش اقساطی است .                                                 
س : شما کجا اعلام نمودید که متقاضیان امکان دریافت اطلاعات مورد نظر را دارند و امکان عدم پذیرش شرایط مزایده و ارائه شرایط خود را نیز دارند ؟                                                                 
ج : در مهلت مقرر چهار گروه اعلام آمادگی برای شرکت در مذاکرات خرید سهام نمودند ، که یکی از آنها در مواعید مقرر اقدامی ننمود . از سه گروه دیگر دعوت رسمی به عمل آمد که در جلسات مذاکرات حضور یافتند و ارائه پاکات پیشنهاد قیمت بعد از برگزاری جلسات مذاکره بود .
س : در شرایط مذاکره چه قیمتی را در نظر گرفتید ؟
ج : ما در بحث مذاکره دیگر صحبتی از قیمت پایه نداشتیم .
س : چرا حرکتی را که در مورد فروش متبا اجرا نمودید ، در رابطه با واگذاری پارسیان اعمال نکردید ؟
ج : اگر ما قیمت را تغییر می دادیم دوباره باید پروسه ارائه به شرکاء را طی می کردیم و چند ماه به طول می انجامید . از طرفی با توجه به روالی که در مورد واگذاری پارسیان طی شده بود ، ایجاد شبهه می نمود .
س : با توجه به اینکه شما در مذاکره هیچ خط قرمزی در مورد قیمت قرار نداده بودید ، پس چرا پارسیان را به فولمن واگذار نکردید؟
ج : ما خط قرمز قرار ندادیم اما چیزی که 100 می ارزد را نمی توان 10 فروخت و قرار نیست در فروش مذاکره ای سهام عرضه شده را به ثمن بخس بفروشیم .
س : شما دربندهای مذاکره این شرط را داشتید که اختیار نهایی در مورد قیمت با شماست ؟
ج : بله . در ضمن قیمت 23 یا 24 میلیارد تومان 50% کمتر از قیمت ما بود . سهام ما مدیریتی بود و ارزش بیشتری داشت . از طرفی بالای 66 % سهم از آن ما بود .
س : با این وجود سهامداران بخش خصوصی شرکت پارسیان اختیارات بالایی دارند و مجامع فوق العاده در اختیار آنهاست .
ج : مجامع فوق العاده در اختیار آنها نیست ، اما مجامع فوق العاده بدون رای موافق آنها تصویب نمی شود . ولی اختیار مجامع عادی با صبا است زیرا سهم صبا مدیریتی است و66 درصد کل سهم پارسیان را دارد .
س : اگر سهامداران خصوصی پارسیان معتقد هستند که سهام مدیریت 33 میلیارد ارزش دارد ، آیا حاضرند که سهم غیر مدیریتی خود را کمتر واگذار نمایند ؟
ج : بله ، در ظاهر کتبا به صبا اعلام کرده اند، ولی عملا این امر اتفاق بیافتد یا خیر . بستگی به خیلی مسائل دارد
س : آیا بهتر نیست که سهام را به قیمت عادلانه بخرید ؟ زیرا یکی از معضلات فروش شرکت پارسیان ترکیب سهامداری و اختیارات بالایی است که سهامداران بخش خصوصی پارسیان دارد ، آیا این در برنامه شما وجود دارد ؟
ج : اینجا هیچ کسی اختیارات خاصی ندارد . طبق اساسنامه پارسیان هیچکس اختیارات خاصی ندارد و تنها یک محدودیت وجود دارد و آن این است که هر کس که می خواهد سهم خود را بفروشد اول باید به شرکاء عرضه کند . اگر تا یک ماه شرکاء حاضر به خرید نشدند آنگاه به سایرین عرضه کند . مجامع فوق العاده نیازمند به رای دوسوم حاضرین است این شرکت چون سه گروه  سهامدار بیشتر ندارد همیشه جلسات مجامع با حضور 100% سهامداران برگزار می شود و هر چیزی که به اساسنامه برگردد تا رای بخش خصوصی را جلب نکند تصویب نمی شود بنابراین این اختیار نیست ، محدودیت است و ما هستیم که صاحب اختیارات هستیم . اختیار مجامع عادی – اختیار انتخاب اکثریت اعضاء هیات مدیره و نصب مدیر عامل را صبا دارد و اگر کسی 7/66 درصد سهام پارسیان را داشته باشد اختیار کلیه مجامع اعم از فوق العاده و عادی را خواهد داشت .
س : پس اگر این محدودیت را قبول دارید چرا قبل از عرضه سهام خود در پارسیان به رفع آن با اصلاح اساسنامه اقدام ننمودید . فکر نمی کنید این کار باید انجام شود . در حالیکه شرکت صبا قبلاً این اختیار را داشت چرا با انتقال این خرده سهام ، ( چند دهم درصد ) به شریک خود ، اختیار را از خود سلب کرد . بهتر نیست این اختیار را پس بگیرد و براحتی به فروش سهام خود اقدام کند .
ج : من از گذشته خیلی خبر ندارم . نمی خواهم به عقب برگردم . ما که نمیتوانیم به سهامدار بخش خصوصی اجبار کنیم که بخشی از سهام خود را به ما بدهد . ما حتی پیشنهاد تغییر اساسنامه را داشتیم . آنها قبول نکردند . طبیعی است که ایشان از منافع خود دفاع کنند . ما در وحله اول فروشنده ایم نه خریدار . شریک ما در پارسیان بیشتر تمایل داشت از ما بخرد تا بفروشد . البته قبل از آگهی فروش سهام ما .
س : د رهر صورت برای پشتیبانی از فرایند خصوصی سازی پارسیان خرید سهام طرف مقابل می تواند جزء فرآیند قرار گیرد آیا پیشنهاد خرید سهام را به طرف مقابل نداشته اید .
ج : تا کنون برای خرید سهام طرف مقابل هیچ پیشنهادی نداده ایم . اگر لازم باشد برای تسهیل واگذاری بعدها  باید یک سری ساماندهی داخل پارسیان صورت گیرد ، این میتواند تهاتر بخشی از سهام زیر مجموعه یا ، بخشی از اموال و یا نقدی باشد . اما در مورد محدودیتی که میگویید ما در آگهی فروش سهام گفتیم صد در صد سهام پارسیان را می فروشیم پس اگر واقعاً مشتری جدی بود این محدودیت نبود .
س : خود سهامدار بخش خصوصی پارسیان همواره می گفت قیمت عرضه شده از سوی شما بالا است و این به دلیل اشراف آنان به تمامی اطلاعات پارسیان قابل تامل بود . از سوی دیگر اطلاعات عرضه شده از سوی شما به نظر می رسد برای خرید کافی و وافی نبود . آیا اینها نمی توانست از عوامل عدم استقبال جدی خریداران باشد .
ج :به نظر ما اطلاعات کامل بود و کسی هم اعلام نکرد که اطلاعات کم است و البته بخش خصوصی پارسیان هم بنوعی دوست داشت که بقول معروف " توی سر مال بزند " .
س: آیا دور بعدی عرضه سهام با همین اطلاعات و به همین روش خواهد بود . اساساً استانداردی برای اطلاعات مناسب فروش دارید .
ج : ما نمی توانیم به خریدار بگوییم چه اطلاعاتی می خواهی ، خود او باید تشخیص دهد چه اطلاعاتی می خواهد . اگر دور بعدی فروش هر موقع شروع شد مسئولین وقت تصمیم خواهند گرفت . من اصلاً نمی توانم بگویم دور بعدی کی شروع می شود و اصلاً روش مزایده خواهد بودیا مذاکره ویا. اساساً واگذار خواهد شدیا نه؟ . من هیچکدام اینها را نمی دانم . ولی یک چیز را می دانم و آنهم بر اساس تجربه خودم هست ، اینکه وقتی میخواهید یک شرکتی را بفروشید باید آنرا چابک سازی کنید . هر چه حواشی و شاخ برگ اضافی داشت ، آنها را ببرید .من سابقه قیمت گذاری یا نظارت یا فروش بالغ بر چهارصد شرکت را در سازمان صنایع ملی ، سازمان خصوصی سازی و شرکتهای ساتکاب و صبا را بصورت مستقیم و غیر مستقیم  دارم . بعضی شرکتها حواشی زیادی دارند سرمایه گذاریهای مرتبط و غیر مرتبط ، ویلا ، زمین ، ساختمانهای اداری و املاک متعدد که این ناشی از پول اضافی است . حال که خریداری میخواهد این شرکت را بخرد و به فعالیت اصلی بپردازد به دلیل همین حواشی ، قیمت شرکت برایش سنگین میشود . اگر حواشی را جدا کنیم و فقط بخش اصلی شرکت را بفروشیم خریدار به راحتی می تواند آنرا بخرد . پارسیان هم شاید از این مقوله باشد . زیر مجموعه پارسیان با پارسیان در حقیقت پنج شرکت است .
س : حال که شما به سامان دهی پارسیان می اندیشید در تهاتر با بخش خصوصی پارسیان و مذاکره با شریک خود موظف به رعایت ضوابت خاص قانونی هستید . آیا این کار هم مشمول مزایده و فروش مذاکره ای و امثالهم می شود یا بصورت ترک تشریفات عمل میکنید .
ج : من اصلاً نمی دانم چنین قراری هست یا نه ؟ نمیدانم چه اتفاقی خواهد افتاد . ولی مطمئناً ضوابطی اعمال خواهد شد . اینکه بنشینم و دو طرف ببریم و بدوزیم چنین نخواهد بود. هیات مدیره صبا اختیار اینکار را دارد . بخش خصوصی هم اختیار کار خودش را دارد ولی اگر قرارباشد اینکار را بکنیم حتماً ضابطه خواهد داشت . ولی تاکید میکنم هیچ اطلاعی در این رابطه ندارم و از قول من نباید چیز دیگری بنویسید چون بواقع اطلاعی از این اقدامات ندارم .
۳۰ آذر ۱۳۸۷ ۱۴:۴۰

نظرات کاربران (مسئولیت درج شماره تماس در صورت ایجاد مزاحمت تلفنی، با کاربر است.لطفا دقت فرمائید)


نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000  

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی می‌باشد.