English
یکشنبه، ۶ بهمن ۱۳۹۸, ۰۴:۵۳
به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

رویای فاینانس640 میلیون دلا‌ری برای قطار برقی تهران - مشهد

رویای فاینانس640 میلیون دلا‌ری برای قطار برقی تهران - مشهد

به نوشته سیاست روز ، روز گذشته مدیران عامل شرکت‌های عضو کنسرسیوم برنده مناقصه قطار برقی تهران - مشهد در مقابل خبرنگاران قرار گرفتند تا با این نشست خبری حضور رسمی خود را در این پروژه اعلا‌م کنند.
بنا به گفته حمید مرادی، مدیرعامل تام ایران خودرو قرارداد این کنسرسیوم با راه آهن جمهوری اسلا‌می ایران در هفته وحدت به امضا می‌رسد.
سهیلی رئیس هیئت مدیره برسان یکی از اعضای کنسرسیون برنده مناقصه برقی کردن تهران -مشهد گفت: اگر سرمایه گذاری در پروژه برقی کردن راه آهن تهران - مشهد انجام نگیرد بهتر است این پروژه اجرا نشود چرا که شرایط کشور برای تامین منابع مالی مناسب نیست و نمی‌توانیم بگوییم توانمندی عجیبی داریم ولی در صورت عدم تحقق منابع مالی راه‌های مختلفی را در نظر گرفته ایم.وی با بیان این که یکی از راه حل‌ها استفاده از فاینانس است اظهارداشت: منابع قابل دسترسی وجود ندارد. ‌
سهیلی در پاسخ به سوال خبرنگاران که این پروژه را همچون پروژه آزاد راه تهران - شمال غیر قابل اجرا خواندند گفت: تفاوت این پروژه با آزاد راه تهران -شمال در این است که آنجا جاده است و در صورتی که یک کیلومتر هم ساخته شود می‌توان از آن استفاده کرد اما درباره ریل اگر منابع برای کل پروژه تامین نشود شروع این پروژه کار درستی نیست.وی خاطر نشان کرد: اگر همراهی دولت نباشد اجرای این پروژه کار درستی نیست. ‌
‌ سهیلی گفت: در برنامه سال 88 راه آهن کشور محورهای تهران- مشهد، تهران- بندرعباس، تهران- تبریز، تهران-اهواز،تهران-گرگان،بافق-بندرعباس برای برقی کردن در نظر گرفته شده اند.وی افزود: پروژه برقی کردن تهران - مشهد یکی از پروژه‌های مهمی است که در دست اجرا است و در یک پروسه 5 ساله اجرا خواهد شد.
رئیس هیئت مدیره برسان اظهارداشت: این مسیر پر تردد ترین مسیر است که 4 درصد کل حمل و نقل مسافر ریلی و همین میزان هوایی در کل کشور به این مسیر انجام می‌شود.
وی درباره مزایای برقی کردن مسیر تهران - مشهد گفت: افزایش راندمان جا به جایی مسافرو بار، افزایش راندمان سرعت قطارها، افزایش تعداد واگن‌ها مسافری و افزایش تعداد مسافر در هر واگن،کاهش چشمگیر زمان سفر از 12 ساعت به 5 ساعت،کاهش تاخیرات سفر، کاهش هزینه‌های پرسنلی در قطارهای مسافربری و باری، کاهش آلودگی صوتی و محیطی، کاهش خسارتهای مالی و جانی ناشی از تصادفات، کاهش مصرف انرژی از جمله مهم ترین مزایای استفاده از این قطارهاست.
سهیلی ادامه داد: بر اساس آمار موجود برای جابجایی 15 میلیون مسافر اگر هر لیتر گازوئیل را 50 سنت در نظر بگیریم 105 میلیون دلا‌ر گازوئیل مصرف می‌شود این در حالی است که با استفاده از برق 12 میلیون دلا‌ر صرفه جویی ارزی خواهد شد.
رئیس هیئت مدیره برسان ادامه داد: برای برق رسانی به این خطوط کنسرسیوم در برنامه کاری خود طرح احداث چهار نیروگاه را در نظر گرفته ایم تا تمامی برق مورد نیاز این پروژه را تامین کند.
سهیلی اظهارداشت: بر اساس قرارداد منعقده باید 50 درصد این پروژه توسط تجهیزات و امکانات داخلی ساخته شود. همچنین در انتهای اجرای این پروژه باید انتقال دانش فنی ساخت واگن از اروپا نیز به داخل منتقل گردد.وی همچنین مجوز بهره برداری 5 ساله پس از اتمام این پروژه خبر داد.

فاصله معنی دار ایران با دنیا در خطوط ریلی
مرادی مدیر عامل تام ایران خودرو به عنوان دیگر عضو کنسرسیوم قطار برقی مشهد گفت: در ایران تنها 9 هزار کیلومتر مسیر ریلی داریم این در حالی است که در دینا بیش از یک میلیون کیلومتر ریل وجود دارد وهمچنین در دنیا 25 درصد شبکه ریل برقی است و در ایران تنها 140 کیلومتر ریل برقی است.وی افزود: به خاطر اهمیت تصادفات جاده ای که سالا‌نه جان 27 هزار نفر را می‌گیرد و معادل میانگین شهدای 8 سال جنگ تحمیلی و یا کشته شدگان زلزله بم است نشان می‌دهد که برقی کردن خطوط قطار این آمار را کاهش خواهد داد.
مدیر عامل شرکت تام ایران خودرو ادامه داد: بر اساس قراردادها ایمنی خط ایجاد شده 99.995 درصد است که نشان دهنده ضریب ایمنی در این صنعت است.وی افزود: بر اساس توافق نامه 60 درصد از اجرای این پروژه در داخل و 40 درصد از کشورهای دیگر انجام خواهد شد. ‌
مرادی هزینه تمام شده اجرای این طرح را792 میلیون یورو خواند و گفت: در تمام دنیا هر کیلومتر ساخت ریل برقی 13 میلیون یورو هزینه خواهد داشت که در ایران با توجه به استفاده از امکانات داخلی هر کیلومتر کمتر از یک میلیون یورو هزینه خواهد داشت.وی تاکید کرد: بنابراین در پایان اجرای پروژه ما می‌توانیم ادعا کنیم تنها 50 درصد هزینه اجرای پروژه‌های مشابه در دنیا این پروژه را اجرا خواهیم کرد.
‌ مرادی درباره مسائل مالی اظهارداشت: یکی از تعهدات ما استفاده از فاینانس است ولی ملزم به استفاده نیستیم اما با بانکهای داخلی و خارجی برای جذب منابع مالی وارد مذاکره شده ایم ولی در هر حال بخشی را از منابع داخلی تامین خواهیم کرد.
مرادی اظهار امیدواری کرد که در سال جاری 80 میلیون یورو از منابع داخلی برای اجرای این پروژه اختصاص یابد و فاینانس نیز قبل از امضای قرارداد نهایی به نتیجه برسد ‌
مدیر عامل تام ایران خودرو همچنین سود حاصل از این پروژه را تنها 5 الی 10 درصد ارزش کل پروژه خواند و افزود: برگشت سرمایه گذاری متعلق به راه اهن است و امکان سنجی راه اهن را باید محاسبه کرد اما با یک حساب سرانگشتی از نظر اقتصادی اجرای این پروژه مقرون به صرفه است.

لوکوموتیو‌ها روی پلت فرم دیزلی ساخته می‌شود
رزازی مدیر عامل واگن پارس نیز به عنوان یکی دیگر از اعضای این کنسرسیوم گفت: لوکوموتیو‌های لا‌زم برای این پروژه بر روی پلت فرم لوکوموتیوهای دیزلی ساخته خواهد شد.وی افزود: بر این اساس لوکوموتیوهای باری 2 محوره و لوکوموتیوهای مسافری با 3 محور و بر اساس سرعت 160 و 200 کیلومتر در ساعت ساخته خواهند شد.به گفته رزازی این لوکوموتیوها برای لوکوموتیوهای باری 47 درصد و مسافری 45 درصد داخلی سا زی خواهند شد.
وی تصریح کرد: با توجه به این که بر طبق قرارداد 5 سال نگهداری و تجهیز قطعات با کنسرسیوم است می‌توانیم بعد از اتمام قرارداد نیز مجددا این کار را انجام دهیم.رزازی خاطر نشان کرد: فعالیت خودمان را برای ساخت لوکوموتیو با تحمل سرعت 200 و 160 کیلومتر آغاز کرده ایم و که لوکوموتیوهای مسافری را 23 ماه پس از قرارداد و لوکوموتیوهای باری را پس از 29 ماه تحویل خواهیم داد و تمام تعهداتمان را نیز در ماه 40 تحویل خواهیم داد.

محمد حسین مهرزاد-سیاست روز
۲۷ بهمن ۱۳۸۷ ۱۳:۲۱

نظرات کاربران (مسئولیت درج شماره تماس در صورت ایجاد مزاحمت تلفنی، با کاربر است.لطفا دقت فرمائید)


نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000  

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی می‌باشد.