English
شنبه، ۲۳ آذر ۱۳۹۸, ۱۷:۵۲
به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

غضنفری:‌ اصلاح الگوی مصرف،‌ بهره گیری هوشمندانه از منابع تولید است

غضنفری:‌ اصلاح الگوی مصرف،‌ بهره گیری هوشمندانه از منابع تولید است
در حالی که کاهش مصرف در سطح ملی را می توان یکی از دستاوردهای پیام نوروزی مقام معظم رهبری در خصوص اصلاح الگوی مصرف دانست اما عمیق ترین مفهوم این پیام بهره گیری هوشمندانه ازمنابع مورد نیاز تولید همچون نیروی انسانی،‌منابع مالی ، مواد خام، ماشین آلات، فضا و مکان و زمان است.

این سخنان بخشی از دیدگاه های معاون وزیر بازرگانی در توسعه روابط اقتصادی درباره پیام نوروزی مقام معظم رهبری در خصوص "اصلاح الگوی مصرف "در سال 88 است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از ایرنا،"مهدی غضنفری"‌ تصریح کرد:‌ برای بکارگیری مناسب از منابع تولیدی اگر بتوانیم در حوزه تولید منابع کمتری را مصرف کنیم، ‌تولید روند بهینه سازی خود را طی کرده و قدرت بیشتری برای فروش کالا و یا محصول خواهیم داشت.
رییس کل سازمان توسعه تجارت، تصریح کرد:‌ تولید کالای کیفی و ارزان تر امکان عرضه مناسب و بهتر آن را در حوزه صادرات فراهم می کند.
وی افزود: ‌هرچند "‌اگر در سطح ملی موفق به مصرف کمتر شویم زمینه صادرات مازاد تولید فراهم و این اتفاق منجر به جهش صادراتی می شود"، ‌اما نباید اصلاح ساختار مصرف را تنها به حوزه خانه و خانواده محدود ساخت.
این مقام مسئول در سازمان توسعه تجارت، در تشریح برداشت خود از پیام نوروزی مقام معظم رهبری با بیان اینکه باید از سطحی نگری خودداری کرد، ‌به ذکر مثالی پرداخت و گفت:
این بدان معنا نیست که به جای سکونت در آپارتمان 140 متری،‌ 74 متری را برگزینیم بلکه منظور آن است که در حوزه استفاده از منابع ساختمان سازی باید تحولات عمیقی رخ دهد به نحوی که عمرمفید بنای مورد استفاده را به عنوان مثال از پنج به 15 سال افزایش داد.

** شعاری برخورد نکنیم
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران هرگونه برخورد شعاری با موضوع "اصلاح الگوی مصرف"‌ و انتشار انواع بروشور و جزوه و غیره را یکی از بزرگترین نگرانی های مورد تصور دراین خصوص می داند و می گوید: باید با فهم عمیق در (فضای مصرف) تولید نشان دهیم که اصلاح
الگوی مصرف چه بهره وری عظیمی را ایجاد می کند.
وی تولید ثروت، اشتغالزایی و تولید کیفی را از مهمترین نتایج اجرایی شدن پیام نوروزی رهبری عنوان کرد و یادآور شد: ‌اصلاح الگوی مصرف نباید به انتقادهای سطحی گرانه تبدیل شود و اینکه فقط به دنبال تفسیر آن در مصارف خانواده، ‌کارکنان دولت و غیره باشیم هرچند که جلوگیری از ریخت و پاش نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون وزیر بازرگانی، سپس با اشاره به شکایت واحدهای تولیدی مبنی بر نبود سرمایه در گردش، گفت:‌ اگر نگاه تخصصی به جریان پولی و مالی کارخانه ها بیاندازیم، متوجه خواهیم
شد که در بسیاری از واحدهای تولیدی منابع مالی به درستی استفاده نشده است.
به گفته غضنفری، در شرایطی که واحدها منابع مالی خود را برای خرید مواد خام و انبار کردن آنها هزینه کنند، ‌طبیعی است که منابع مالی برای واحد تولیدی بر جای نمی ماند و در حقیقت آن را به طور غیرمفیدی به کار گرفته است.
معاون وزیر بازرگانی با بیان اینکه باید از تولید کالای غیرکیفی و غیرپسند مشتری خودداری کرد، در توضیح مطلب خود مثالی آورد و گفت: ‌این اتفاق در بازار مبلمان کشورمان نسبت به ترکیه و چین رخ داده، با وجودی که فناوری این کشورها در صنعت داخلی مورد استفاده قرار می گیرد اما عدم دقت در کیفیت و سلیقه مشتری در بسیاری از اوقات سبب اسراف مواد اولیه می شود.
وی گفت: شاید در نگاه اول انباشت مواد اولیه در انبارها درست به نظر برسد اما در این مدت و به دلیل عدم تابعیت از الگوی بهینه در مصرف مواد اولیه،‌ هزینه های بسیاری بر واحدهای تولیدی تحمیل می شود.

** ضرورت امکان سنجی
به گزارش ایرنا، کاهش واردات مواد اولیه سرمایه ای و مصرفی و ایجاد زمینه تولید آنها در داخل کشور یکی از راهکارهای اجرای طرح هدفمند شدن یارانه ها عنوان شده، غضنفری در پاسخ به پرسش ایرنا درباره چگونگی کاربردی کردن این برنامه، گفت: تولید نیازمند سنجش اقتصادی است و بنابراین شامل همه نوع کالاهای سرمایه ای نمی شود.
وی گفت: ‌در زمان حاضر برخی کارخانه ها کمتر از ظرفیت موجود خود تولید می کنند و به دلیل این وضعیت، ‌تولید آنها اقتصادی نبوده و کاهش قیمت فروش از دستاوردهای این نوع تولیدات محسوب می شود.
غضنفری با بیان اینکه تولید برخی کالاهای سرمایه ای و مواد اولیه نیازمند مطالعه و ارایه طرح توجیه اقتصادی در داخل کشور است، افزود:‌ در این باره لازم است وزارتخانه های صنایع و معادن و جهاد کشاورزی مزیت های این نوع تولیدات را مورد بررسی قرار دهند و از تنوع محصولات تولیدی بیش از شناخت مزیت ها اجتناب ورزند.
وی تصریح کرد: ‌در صورت نبود مزیت اقتصادی و تولید با کیفیت پایین، زمینه واردات کالای قاچاق فراهم می شود که در آن صورت علاوه بر برهم زدن بازار عرضه و تقاضا، به کالای داخلی نیز ضربه وارد می شود.
غضنفری در پایان افزود:‌ ‌"‌نباید با برخی تولیدات بدون برنامه، زمینه ضربه فنی شدن آن توسط رقبا را ایجاد کرد بلکه تنها با انجام مطالعات امکان سنجی می توان از هدر رفتن سرمایه ها جلوگیری کرد".

ایرنا
۱۵ فروردین ۱۳۸۸ ۱۰:۱۶

نظرات کاربران (مسئولیت درج شماره تماس در صورت ایجاد مزاحمت تلفنی، با کاربر است.لطفا دقت فرمائید)


نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000  

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی می‌باشد.