English
پنج شنبه، ۲۱ آذر ۱۳۹۸, ۰۸:۲۲
به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

دکتر نهاوندیان : سال 88 سال مهم اقتصاد کشور

دکتر نهاوندیان : سال 88 سال مهم اقتصاد کشور
سال جدید سالی است پرچالش، اما از دل چالش‌ها، فرصت‌ها زاییده می‌شود.

دکتر نهاوندیان دیدگاه خود را در مورد سال جدید اینگونه عنوان کرد : اگر آگاهانه و همدل حرکت کنیم می‌توانیم به یاری خدا چالش‌ها را به فرصت تبدیل کنیم. سال جدید، با توجه به انتخابات ریاست‌جمهوری برای اقتصاد کشور، سالی عادی نیست و با توجه به انتخاباتی که پیش رو داریم، عوامل مهمی‌ در اقتصاد کشور نقش‌آفرینی خواهند داشت، بنابراین پیش از هر زمان دیگر، همراهی عوامل مختلف در اقتصاد ایران ضروری است.

از سوی دیگر، هرچند معضلات دیرینه یا تازه‌ای همچون نگاه نادرست به سرمایه‌داری، درگیری تولید با نرخ تورم 25درصدی و از بین رفتن رابطه کارگر و کارفرما در اقتصاد کشور خودنمایی می‌کند، اما سال جدید را از جنبه‌ای دیگر سال سخت اقتصادی می‌دانم چون اصلاح الگوی مصرف باید در سال‌جاری مدنظر قرار گیرد.

نهاوندیان ادامه داد : در این باره باید در نظر داشت که تدوین الگوی مصرف بهینه تنها در کالاهای مصرفی مردم خلاصه نمی‌شود بلکه باید تدابیری برای استفاده صحیح از منابع به‌منظور افزایش بهره‌وری در کشور مد‌نظر قرار گیرد.

وی درخصوص فرهنگ مصرف‌زدگی و اسراف در کشور گفت:  در حال حاضر باید تصمیماتی برای جلوگیری از تضییع گسترده منابع در کشور گرفته شود تا بتوانیم در عرصه رقابت بین‌المللی از جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد جهانی برخوردار شویم.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در خصوص صرفه جویی اینچنین عنوان کرد : صرفه‌جویی تنها منوط به مصرف نیست بلکه این مقوله باید در بخش تولید و توزیع کالا و خدمات در کشور نیز مد نظر قرار گیرد. مثلا می‌توان به واردات بی‌رویه برخی از اقلام مصرفی به کشور اشاره کرد که درصورت تحریم یا محدودیت‌های ارزی به‌طور حتم واردات با معضل مواجه خواهد شد.

بنابراین باید زمینه‌های لازم را برای تولید محصولات داخلی به جای واردات فراهم کنیم و در کنار آن فرهنگ درست مصرف کردن را در جامعه ترویج دهیم.

وی گفت : اکنون الگوی مصرف در کشور دارای اشکالات فراوانی است و نهادهای فرهنگی کشور مؤثرترین نقش را در این باره ایفا می‌کنند. البته نباید فکر کنیم که با اجبار، الزام و ممنوعیت می‌توانیم الگوی مصرف را در کشور تغییر دهیم بلکه نهادهای فرهنگی می‌توانند اطلاعات و آگاهی‌های لازم را در این خصوص به مصرف‌کننده انتقال دهند و در مرحله بعدی شخصیت‌های الگو باید به جای حرف و قول دادن با عمل خود بر الگوی مصرف مردم تاثیر بگذارند.

*رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران

۱۵ فروردین ۱۳۸۸ ۱۰:۱۲

نظرات کاربران (مسئولیت درج شماره تماس در صورت ایجاد مزاحمت تلفنی، با کاربر است.لطفا دقت فرمائید)


نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000  

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی می‌باشد.