English
یکشنبه، ۲۴ آذر ۱۳۹۸, ۰۴:۲۶
به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

مدیرعامل واگن پارس:شرایط ظالمانه‌ای بر صنعت واگن‌سازی حاکم است

مدیرعامل واگن پارس:شرایط ظالمانه‌ای بر صنعت واگن‌سازی حاکم است
در پی انتشار چند گزارش درباره ضعف‌های صنعت واگن‌سازی کشور در سال گذشته، مدیرعامل شرکت واگن‌سازی پارس یا همان شرکت واگن‌سازی اراک برخلا‌ف گزارشی که چندی پیش منتشر شد، معتقد است که عملکرد این شرکت در سال 1387 چندان بد هم نبوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از ایسنا ، غلا‌مرضا رزازی حتی عنوان کرد که آمار ارائه شده از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درباره عملکرد این شرکت در سال جاری صحیح نبوده است. ‌
وی همچنین اذعان دارد که صنعت واگن‌سازی ایران با وجود سابقه‌ای که دارد، متاسفانه همواره مظلوم واقع شده است. وی در خصوص واگن‌های مترو نیز عقیده دارد که بازار روشنی در این زمینه در ایران دیده نمی‌شود و در حال حاضر هیچ سفارش بالفعلی برای این واگن‌ها در کشور وجود ندارد. ‌
مدیرعامل شرکت واگن پارس می‌افزاید:کلیه شرکت‌های واگن‌سازی در کشور متکی به بودجه و منابع مالی مشتریان خود هستند و اگر مشتریان آن‌ها پول کافی داشته باشند، به تبع خط تولید واگن‌سازان هم به کار می‌افتد. سال گذشته برای ساخت بیش از هزار دستگاه واگن باری با بخش خصوصی قرارداد بستیم، اما متاسفانه به دلیل حذف بودجه مربوط به ارائه تسهیلا‌ت به خریداران واگن از ابتدای امسال هنوز هیچ‌یک از این قراردادها عملیاتی نشده است. ‌
وی معتقد است: بخش خصوصی قادر به خرید واگن بدون دریافت وام و تسهیلا‌ت نیست. وام خرید واگن به مدت چهار سال بود که پرداخت می‌شد، اما این وام از ابتدای سال 1387 قطع شد و مشکلا‌ت زیادی را هم برای تولیدکنندگان و هم برای خریداران به وجود آورد. اهمیت وام خرید واگن به حدی بود که در سال‌های گذشته با همین وام تعداد زیادی واگن به کشور وارد شده بود. ‌
رزازی با اشاره به شرایط شرکت تحت مدیریتش اضافه می‌کند:وضعیت ما نیز به گونه‌ای است که در زمینه تولید واگن تا قرارداد نبندیم، نمی‌توانیم تولید کنیم، زیرا اگر تولید کنیم و خریدار نداشته باشیم، محصولا‌تمان در کارخانه خاک می‌خورد. ما مانند ایران‌خودرو، لبنیاتی سرکوچه یا بیسکویت فروشی نیستیم که هر زمان تولید کنیم، محصولا‌تمان به فروش رود، بلکه باید حتما بر اساس سفارش اقدام به تولید کنیم. از سوی دیگر آمار عملکردی که در مورد واگن‌پارس از سوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) اعلا‌م می‌شود، صحیح نیست. چند ماه پیش برنامه جدید تولید خود را در سال 1387 به مسئولا‌ن ایدرو اعلا‌م کردیم، اما متاسفانه مسئولا‌ن این سازمان هنوز آمار پییشین مربوط به عملکرد واگن‌پارس را اصلا‌ح نکرده‌اند. ‌
وی پیرامون علت حذف وام خرید واگن تصریح می‌کند:به نظر من دلیل حذف وام خرید واگن، برخی سیاست‌های انقباضی بود که در سیستم بانکی کشور به اجرا درآمد. با اجرای این سیاست‌ها عملا‌ قراردادهای ما نیز عملیاتی نشد. این‌را هم باید گفت که شرکت راه‌آهن بخش عمده‌ای از حمل‌ونقل باری خود را به بخش خصوصی سپرده و در حال حاضر این بخش خصوصی است که باید برای گسترش فعالیت‌های خود اقدام به خرید واگن کند. ‌
مدیرعامل شرکت واگن پارس می‌افزاید: در حال حاضر با 40 درصد ظرفیت تولید خود کار می‌کنیم. هم‌اکنون عمده ظرفیت تولید فعال شرکت نیز مشغول تامین سفارش‌های صادراتی بوده و فقط حدود 15 درصد صرف تولید داخل می‌شود. می‌توان گفت که در حال حاضر عملا‌ خطوط ما بیکار مانده است. ‌
صادرات راه نجات واگن سازی ایران
وی در رابطه با صادرات این شرکت می‌گوید: با کشور کوبا قرارداد تامین 550 دستگاه واگن باری داشتیم که تاکنون 490 دستگاه تولید و به طرف کوبایی تحویل داده شده و 60 دستگاه دیگر نیز تا پایان فروردین سال آینده تحویل داده خواهد شد. این واگن‌ها مخصوص حمل سوخت، حمل سیمان، کفی کانتینربر و واگن سقفی هستند. ضمنا قصد داریم با کشور ویتنام در زمینه انتقال تکنولوژی ساخت واگن‌های مسافری همکاری کنیم. با کشورهای الجزایر و سریلا‌نکا نیز توافقاتی انجام شده است. ‌
وی با اشاره به حضور در کشور پاکستان و عراق می‌افزاید: مناقصه‌های کشور پاکستان شرکت کرده‌ایم، اما از یک سو خطوط ریلی در این کشور با کشورمان متفاوت است و از سوی دیگر بدون فاینانس‌امکان حضور در مناقصات تامین واگن در این کشور وجود ندارد، زیرا دارا بودن فاینانس موضوع پراهمیتی برای مقامات پاکستانی محسوب می‌شود. ‌
در عراق نیز راه‌آهن این کشور به شدت از جنگ آسیب دیده و نیاز به بازسازی دارد. به همین منظور تیمی کارشناسی به این کشور اعزام کردیم تا زمینه‌های همکاری را مشخص کند. البته برای ورود به بازار عراق باید شرایط لا‌زم نیز تسهیل شود. ‌
سال 88، سال ساخت واگن مسافری است
رزازی با تععین اهداف واگن سازی پارس در سال 88 می‌گوید: در این سال بیشتر ظرفیت واگن پارس درگیر ساخت واگن‌های مسافری خواهد بود و البته در عین حال باید به جیب مشتریان خود نیز توجه کنیم. همچنین با کوبا در زمینه قرارداد تامین 200 دستگاه واگن مسافری داریم که باید ظرف مدت سه سال به تعهدات خود عمل کنیم و در همین راستا 42 دستگاه را به طرف کوبایی تحویل خواهیم داد. ‌
واگن برای مترو نمی‌سازیم
وی در پاسخ به سوالی پیرامون حضور کمرنگ این شرکت در ساخت واگن‌های مترویی می‌گوید: واگن‌های مترویی هیچ بازار روشنی در کشور ندارند.
شرکت متروی تهران که هر زمان لا‌زم باشد، واگن‌های موردنیاز خود را از چین خریداری می‌کند و اگر لا‌زم باشد خودش اقدام به تولید می‌کند.
در شهرهای اصفهان، شیراز و تبریز هم حتی در صورت اجرایی شدن پروژه‌های مترو بازار مشخص و روشنی برای واگن‌های مترویی وجود ندارد. به این ترتیب می‌توان گفت که در حال حاضر عملا‌ هیچ سفارش بالفعلی برای واگن‌های مترویی در کشور وجود ندارد. از سوی دیگر احداث این تعداد کارخانه واگن‌سازی در کشور نیز عملا‌ با نیاز داخلی تناسبی ندارد. ‌
رزازی در رابطه با بحث ساخت واگن ملی معتقد است: طرح تولید واگن‌ملی با برند داخلی و ساخت داخل بالا‌ی 50 درصد به قیمت رقابتی با شرکت‌های چینی به وزارت صنایع و معادن ارائه شده و این وزارتخانه نیز طرح ساخت واگن ملی را به وزارت کشور ارائه کرده است.
امیدواریم وزارت کشور برای آغاز ساخت واگن ملی در کشور یکی از پروژه‌های مترویی در شهرستان‌ها را به این موضوع اختصاص دهد. ساخت واگن ملی نیز باید با سفارش آغاز شود و ما آمادگی داریم طراحی، نمونه‌برداری، تست و شروع به تحویل واگن ملی را ظرف مدت دو سال انجام دهیم. البته متاسفانه تاکنون واکنشی از سوی مسئولا‌ن مربوطه در مورد ساخت واگن ملی ندیده‌ایم.

ایسنا
۱۶ فروردین ۱۳۸۸ ۰۷:۱۹

نظرات کاربران (مسئولیت درج شماره تماس در صورت ایجاد مزاحمت تلفنی، با کاربر است.لطفا دقت فرمائید)


نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000  

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی می‌باشد.