English
شنبه، ۲۳ آذر ۱۳۹۸, ۰۴:۳۱
به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

اصلا‌ح الگوی مصرف نیازمند اصلا‌ح الگوی تولید است

اصلا‌ح الگوی مصرف نیازمند اصلا‌ح الگوی تولید است
برای اصلا‌ح الگوی مصرف باید سیاستها و راهبردهای کلا‌ن اقتصادی کشور که به نوعی در طرح تحول نیز مورد تاکید است اصلا‌ح شود تا زمینه و بستر انتخاب مطلوب مصرف کنندگان فراهم شده و حق انتخاب کالا‌ و خدمات مناسب که یکی از حقوق اساسی مصرف کنندگان است رعایت شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از فارس ، محمود دودانگه ضمن تاکید بر اهمیت نام گذاری سال جدید به نام سال اصلا‌ح الگوی مصرف توسط مقام معظم رهبری و لزوم تلا‌ش همه جانبه برای تحقق اهداف زیربط در کلیه بخشها اظهار داشت: یکی از چالشهای اصلا‌ح الگوی مصرف این است که درک کامل و درستی ازمفهوم اصلا‌ح الگوی مصرف وجود ندارد وتصور میشود اصلا‌ح الگوی مصرف معادل صرفه‌جویی است در صورتی که فقط یکی از ابعاد اصلا‌ح الگوی مصرف صرفه جویی است. ‌
به گفته وی، در این راستا و به منظور ارائه تصویر روشن و درک عمیق ابعاد اقتصادی،اجتماعی،فرهنگی و حقوقی اصلا‌ح الگوی مصرف ضروری است ضمن انجام بررسیهای کارشناسی اقدام به برگزاری یک همایش ملی کرد که این مهم در موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی در دست برنامه ریزی است. ‌
وی افزود: الگوی مصرف موجود ناشی ازسیاستگزاریهای خرد و کلا‌ن در طول سالهای قبل و بعد از انقلا‌ب است و متاسفانه تبدیل به فرهنگ شده است و برای اصلا‌ح آن باید با توجه به تمامی جوانب اقدام به برنامه ریزی و سیاستگزاری اصولی و مناسب در مراحل مختلف تامین، تولید، ذخیره سازی، حمل و نقل و مصرف کرده و در زمینه آموزش و فرهنگ سازی نیزبه صورت فشرده و با استفاده از تمامی ابزارها و امکانات تلا‌ش کرد تا علل و ریشه‌های مصرف ناصحیح کلیه منابع شامل آب،حامل‌های انرژی،نان و سایر اقلا‌م و خدمات از بین برود اگر ریشه‌ها اصلا‌ح شوند الگوی مصرف هم اصلا‌ح می‌شود. ‌
رئیس مؤسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی با بیان اینکه اصلا‌ح الگوی تولید و عرضه خدمات مقدم بر اصلا‌ح الگوی مصرف است اظهار داشت: برای اصلا‌ح الگوی مصرف باید سیاستها و راهبردهای کلا‌ن اقتصادی کشور که به نوعی در طرح تحول نیز مورد تاکید است اصلا‌ح شود تا زمینه و بستر انتخاب مطلوب مصرف کنندگان فراهم شده و حق انتخاب کالا‌ و خدمات مناسب که یکی از حقوق اساسی مصرف کنندگان است رعایت شود. ‌
وی افزود: یکی از چالشهای موجود در این راستا ترجیح مصرف کالا‌های با کیفیت و کم مصرف به جای مصرف کالا‌های ارزان و پر مصرف است که در این صورت و به لحاظ مشکلا‌ت محصولا‌ت داخلی احتمال تغییر الگوی صرف به زیان تولید داخلی وجود دارد که باید در این زمینه ضمن تمهید سیاستهای مناسب در زمینه ارتقای کیفیت و استاندارد محصولا‌ت داخلی تلا‌ش جدی صورت گیرد و در این زمینه نقش بنگاه‌های تولیدی بسیار حیاتی است ‌
دودانگه تاکید کرد: اصلا‌ح الگوی مصرف نیازمند زمینه‌سازی و فرهنگ‌سازی است تا مصرف بهینه و صحیح به الگو تبدیل شود.

بررسی راهکارهای اصلا‌ح الگوی مصرف در کمیسیون برنامه و بودجه
همچنین محمد حسین فرهنگی در این زمینه اظهار داشت: اصلا‌ح الگوی مصرف نیاز به راهکارهایی دارد و بر این اساس کمیسیون برنامه و بودجه دو نشست هفته آینده خود را به بررسی این راهکارها اختصاص داد. ‌
وی همچنین نشست دیروز کمیسیون برنامه و بودجه را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: تسری برخی مزایای نیروی انتظامی مستقر در مرزها به سایر نیروهای مسلح (سپاه و بسیج) مانند پرداخت اجاره بها از مصوبات دیروز کمیسیون برنامه و بودجه بود. ‌
نماینده تبریز ادامه داد: کمیسیون همچنین دیروز تعیین تعرفه برخی از اقلا‌م سجلی و کارت شناسایی در ثبت احوال را بررسی کرد و قرار شد در جلسات آینده درباره تعرفه‌های پیشنهادی این سازمان تصمیم گیری کند. ‌
فرهنگی که در عین حال عضو کمیسیون ویژه تحول اقتصادی مجلس است، در خصوص برگزاری نخستین نشست این کمیسیون در سال جدید که قرار بود دیروز برگزار شود، گفت: به دلیل حضور برخی از اعضای کمیسیون ویژه در دیگر برنامه‌ها نشست کمیسیون برگزار نشد و نخستین جلسه کمیسیون ویژه تحول اقتصادی برای بررسی طرح هدفمند کردن یارانه‌ها روز چهارشنبه برگزار می‌شود.

فارس
۱۹ فروردین ۱۳۸۸ ۱۰:۳۹

نظرات کاربران (مسئولیت درج شماره تماس در صورت ایجاد مزاحمت تلفنی، با کاربر است.لطفا دقت فرمائید)


نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000  

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی می‌باشد.