English
چهارشنبه، ۹ بهمن ۱۳۹۸, ۱۶:۵۱
به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

توجه ویژه به انرژی‌های جایگزین در فرآیند اصلاح الگوی مصرف

توجه ویژه به انرژی‌های جایگزین در فرآیند اصلاح الگوی مصرف
یک کارشناس اقتصادی گفت: انرژی‌های جایگزین مانند استفاده از نور خورشید، شیوه‌های جدیدی از تولید انرژی است که برخی کشورهای پیشرفته به سمت استفاده از آنها رفته‌اند و این امر باید در فرایند اصلاح الگوی مصرف مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبا به  نقل از فارس، فرشاد سیمبر اظهار داشت: نفت و گاز بیشترین انرژی‌های مصرفی در ایران به شمار می‌روند و استفاده از زغال‌سنگ و انرژی‌هایی نظیر انرژی اتمی، انرژی‌های نو و پاک از جمله انرژی باد، خورشید، گرمازمینی و امواج دریا به عنوان انرژی‌های جایگزین در مراحل اولیه قرار دارد.
وی در ادامه بیان کرد: استفاده از انرژی به طور کلی در کشور بر اساس اصول و قواعد خاصی نیست و کارت هوشمند سوخت برای بنزین و گازوئیل توانسته تا حدی مصرف این دو انرژی را کاهش دهد.
این کارشناس اقتصادی گفت: فشاری که تولید‌کنندگان داخل بر دولت و بانک مرکزی برای قابل رقابت کردن خود با فرآورده‌های صنعتی در سطح بین‌المللی ایجاد می‌کنند باعث شده قیمت دلار بیش از اندازه افزایش پیدا کند.
سیمبر تصریح کرد: این افزایش قیمت دلار در خارج و نیز عدم گسترش پالایشگاه در کشور و عدم وجود ماشین‌آلات و وسایل نقلیه عمومی باعث افزایش تقاضای بنزین شده و موجب شده است پالایشگاه‌های داخل نتوانند پاسخگوی تقاضای داخل باشند و در مقابل دولت نیز برای جبران این کمبود مجبور به استفاده از بنزین وارداتی شد.
این کارشناس اقتصادی گفت: به دلیل اینکه بنزین با قیمت جهانی عرضه می‌شود و قیمت دلار نیز به صورت بی‌رویه بالا می‌رود، دولت باید مابه‌والتفاوت بالایی را برای عرضه فرآورده‌های بنزین در خارج نسبت به داخل پرداخت کند.
سیمبر اظهار داشت: وجود تمام این مسائل و مشکلات ناشی از عدم برنامه‌ریزی دقیق در دستگاه‌های دولتی و عدم شناخت همه‌جانبه امور است، که اقتصاد کشور را مبتلا کرده است.
وی بیان کرد: در صورت افزایش تعداد خودرو‌ها باید پیش از آن محاسبه کنیم که هر خودرو در طول روز، ماه و سال چه میزان بنزین نیاز داشته و همچنین ظرفیت هر پالایشگاه‌ها چقدر است که بر اساس آن ظرفیت را افزایش دهند.
کارشناس اقتصادی در ادامه تصریح کرد: باید بدانیم چند سال طول می‌کشد که پالایشگاه‌های جدید طراحی شده و چه زمانی امکان افزایش ظرفیت پالایشگاه‌ها وجود دارد که تا آن زمان از وارد کردن بنزین و گسترش ماشین‌آلات جلوگیری کنند تا دولت مجبور به پرداخت میلیون‌ها دلار را که از طریق مواد خام بدست می‌آید، نشود.
سیمبر گفت: پرداخت این مبالغ باعث می‌شود دولت به مردم فشار آورده و بگوید هر ساله یارانه زیادی را برای وارد کردن بنزین پرداخت کند و در صورتی که قیمت بنزین براساس قیمت بین‌المللی افزایش یابد باعث ایجاد تورم خواهد شد.
وی اظهار داشت: نحوه استفاده از گازوئیل نیز همانند بنزین است و به طور کلی می‌توان گفت در مصرف انرژی از استانداردهای بین‌المللی استفاده نشده است.
این کارشناس با اشاره به استفاده از انرژی خورشیدی به‌عنوان یک انرژی جایگزین بیان کرد: استفاده از انرژی باد و خورشید به صورت آزمایشی در گردنه منجیل و تفتان استفاده می‌شود که دارا بودن انرژی بیش از حد باد در مقایسه استفاده‌ای که ازآن می‌شود بسیار ناچیز است.
وی خاطر نشان کرد: انرژی خورشید نیز به عنوان یکی از انرژی‌های جایگزین در مراحل اولیه آزمایش است.
سیمبر گفت: در کشورهای صنعتی از جمله آلمان و ایالات متحده آمریکا استفاده از انرژی خورشید تقریباً‌ 2 درصد از مصارف مورد تقاضای آن‌ها را تشکیل می‌دهد و وزارت مسکن آلمان نیز سازندگان مسکن را مکلف کرده است که سقف خانه‌ها را مجهز به دستگاه جذب نور خورشید کنند.
سیمبر با بیان اینکه استفاده از انرژی جایگزین کمک اساسی برای تولید انرژی کشورها می‌کند، تصریح کرد: در کشور هلند حدود یک درصد از انرژی آنها از طریق باد بوده که برای تولید برق از آن استفاده می‌شود و حتی در کشورهای همسایه نیز استفاده از انرژی خورشید و باد در وضعیت بهتری از ایران است.
کارشناس اقتصادی بیان کرد: عدم وجود ذخایر گاز و نفت در کشورهای همسایه از جمله ترکیه باعث شده تا تمایل بیشتری برای افزایش استفاده از انرژی‌های جایگزین از جمله خورشیدی داشته باشند و اقدامات بیشتری را برای بهبود وضعیت برای استفاده از آن انجام دهند.
سیمبر اظهار داشت: مقایسه وضعیت ایران با کشورهای همسایه در مصرف انرژی نمی‌تواند یک مقایسه علمی باشد زیرا مصرف گازوئیل و دیگر حامل‌های انرژی به دلیل تغییر در ساختار اجتماعی، جغرافیایی و فاصله مکان در کشورها متفاوت است.
وی گفت: در کشوری مثل ترکیه وسایل نقلیه از جمله ترن‌ها و مترو سالیان سال است که راه افتاده و کشور ما چند سال عقب‌تر از این کشورهاست و در قاهره نیز استفاده از مترو از 15 سال گذشته شروع شده است.
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: بارش نزولات آسمانی در کشور ترکیه و نزدیکی آنها به اروپا و به کارگیری راه‌ و روش مصرف انرژی به شکل اروپا تفاوت زیادی را بین ایران و ترکیه در مصرف انرژی ایجاد کرده است.
وی در پایان اظهار داشت: جلوگیری از استفاده بی‌رویه وسایل نقلیهّ، افزایش سطح اشتغال، مهار تورم، گسترش جدی‌تر وسایل نقلیه، تعمیر جاده‌ها و جلوگیری از تراکم جمعیت، پراکنده کردن صنایع در کشور و تطبیق دادن خودروها با استانداردهای بین‌المللی از جمله راه‌کارهای اصلاح الگوی مصرف است

فارس
۲۵ فروردین ۱۳۸۸ ۱۲:۲۹

نظرات کاربران (مسئولیت درج شماره تماس در صورت ایجاد مزاحمت تلفنی، با کاربر است.لطفا دقت فرمائید)


نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000  

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی می‌باشد.