English
سه شنبه، ۱۹ آذر ۱۳۹۸, ۲۳:۵۶
به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

اصلاح الگوی مصرف با اصلاح قیمت ها فراهم می شود

اصلاح الگوی مصرف با اصلاح قیمت ها فراهم می شود
وزیر بازرگانی می گوید: ‌اصلاح الگوی مصرف، با اصلاح قیمت و روش ها امکان پذیر می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از ایرنا ،میرکاظمی در ادامه گفت وگوی خود با رسانه ها، تصریح کرد:‌ با ‌برنامه ریزی فرهنگی و اجرای سیاست های کلان اقتصادی الگوی مصرف ساماندهی می شود.
وی بخش عمده فعالیت فرهنگی را مربوط به رسانه ها دانست و گفت: در حوزه راهبردهای کلان اقتصادی نیز سیاست های قیمتی و غیرقیمتی که میان دولت و مجلس مطرح می شود ، ‌می تواند در اصلاح الگوی مصرف نقش اساسی ایفا کند.
به گفته وی،‌ با ارایه قیمت واقعی کالاها (درصورت اصلاح قیمت) و درعین حال اجرای سایر حمایت ها می توان برنامه ی موفقی را پی ریزی کرد.
** نابسامانی حوزه نان سنتی
وزیر بازرگانی می گوید: ‌حوزه نان سنتی با مسائلی چون نابسامانی، آشفتگی قیمت و چند گانگی روبرو است.
وی در توضیح سخنان خود گفت:‌ نرخ نان برخی خبازی ها در کشور 75ریال،‌ برخی 450ریال و برخی دیگر هزار و 450 ریال است که باید در این خصوص به یک اجماع رسید.
میرکاظمی درعین حال گفت: نرخ برخی آرد خبازی ها، آزاد است و فعالان این بخش هیچ یارانه ای از دولت نمی گیرند.
وزیر بازرگانی سپس با تاکید براینکه ادامه روند فعلی قیمت نان در شهرهای بزرگ منطقی نیست، گفت: از آنجا که هزینه اجاره خبازی در شهرهای بزرگ با کوچک متفاوت است، بنابر این قیمت ها و هزینه ها خیلی متفاوت است.
وی معتقد است: ‌راه حل این موضوع آن است که کشور به سمت تولید نان بهداشتی با ماندگاری بیشتر یعنی نان صنعتی حرکت کند تا تنوع نان هم بیشتر شود.
میرکاظمی با بیان اینکه پیش بینی وزارت بازرگانی، پوشش 60 درصد مصرف از کل نان توسط نان صنعتی است، افزود: ‌40درصد باقی مانده را می توان به شکل بهداشتی و سنتی در شهرهای کوچک، ‌روستاها و با پرداخت یارانه تداوم داد.

** قیمت نان تهران
به گفته وی، ‌‌در دولت قبل قیمت گذاری نرخ نان تهران به وزارت بازرگانی محول شده بود که به دلیل تعارض این موضوع با قانون، ‌وزارت بازرگانی، مسئولیت این امر را به متولیان اصلی آن یعنی فرمانداری و مسئولان استان واگذار کرد.
وی درعین حال از چند بار توافق درباره قیمت نان تهران از سال 84 تاکنون خبر داد و گفت: اما دراین باره ابلاغ رسمی نشده است.
میرکاظمی در پاسخ به اظهارات برخی مسئولان اتحادیه ها مبنی براینکه نرخ نان از سال 83 تاکنون ثابت مانده، ‌با طرح این پرسش که کدام خبازی در زمان حاضر براساس سال 83 نان خود را می فروشد، گفت: ‌پس اگر این گونه است چرا تعزیرات براساس سال 83 عمل نمی کند.
میرکاظمی می گوید: ‌برای دانستن این موضوع کافی است که نرخ نان را از سال 83 تاکنون با هم مقایسه کنیم.

** مسائل بانکی
وی با اشاره به تعداد بالای متقاضیان نان صنعتی، گفت: تعدادی از اینها مجوز موافقت اصولی گرفته اند و پرونده تعدادی از آنها نیز در بانک درحال رسیدگی است.
وزیر بازرگانی با ابراز تاسف از اینکه تنها تعداد کمی از متقاضیان در تاسیس واحد تولید نان صنعتی موفق به گشایش اعتبار شدند، افزود:‌ مسائل بانکی حوزه تولید نان صنعتی را با تاخیر
در اجرای برنامه ها مواجه کرده است.
وی با بیان اینکه براساس طرح هدفمند سازی یارانه ها، از محل صرفه جویی این طرح حمایت های قطعی از نان صنعتی می شود، گفت: ‌تنها از محل صرفه جویی هدفمند شدن یارانه ها می توان کاری در این خصوص کرد.
میرکاظمی می گوید: ‌برخلاف اختصاص یک میلیارد دلار در سال گذشته برای اجرای طرح نان صنعتی به بانک ها، ‌اما آنها می گویند ‌در زمان حاضر این اعتبار جزو معوقات است و نمی توان آن را اختصاص داد.
به گفته میرکاظمی، در صورتی که دولت یک سال یارانه نان را به پشتیبانی واحدهای نان صنعتی اختصاصی دهد، آورده بیشتر از هزینه خواهد بود.

** قیمت خودرو
میرکاظمی در پاسخ به پرسشی درباره کاهش نرخ خودرو در دیگر کشورها و عدم تغییر نرخ آن در داخل، گفت: ‌باید نهضت کاهش قیمت تمام شده خودرو در کشور ایجاد شود.
وی افزود: کمیته تعیین نرخ خودرو از سال 83 تشکیل شده اما وزارت بازرگانی در آن عضویت
ندارد.
وزیر بازرگانی در عین حال گفت: این وزارتخانه درخواست عضویت دراین کمیته را در نامه ای داده است.
گفته می شود، خودروسازان اعضای کمیته تعیین نرخ خودرو را تشکیل می دهند.
میرکاظمی معتقد است: برای کاهش قیمت خودرو باید زمینه کاهش میزان خواب سرمایه‌، ضایعات بالا، نیروی انسانی با مهارت اندک را فراهم کرد.
وی تاکید کرد: ‌رمز ماندگاری کشور در کاهش قیمت ها است لذا اگر قرار باشد تعرفه 90درصدی خودرو که با سه درصد مالیات برارزش افزوده و دو درصد دیگر به 95 درصد برسد، مشکلات ایجاد شده بیشتر می شود.
میرکاظمی افزود:‌ موفقیت بنگاه ها در برنامه ریزی برای تولید است که باید هم در بخش خودروسازی و هم خدمات به آن توجه کرد

ایرنا
۳۰ فروردین ۱۳۸۸ ۰۹:۲۹

نظرات کاربران (مسئولیت درج شماره تماس در صورت ایجاد مزاحمت تلفنی، با کاربر است.لطفا دقت فرمائید)


نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000  

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی می‌باشد.