English
چهارشنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۸, ۱۹:۲۳
به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

انتقاد بخش خصوصی از طرح تحول وپاسخ سخنگوی طرح

انتقاد بخش خصوصی از طرح تحول وپاسخ سخنگوی طرح
بیست وپنجمین نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن تهران که نشستی داغ بود وپرچالش، پس از سه ساعت بحث وبررسی درمورد طرح تحول اقتصادی دولت به پایان رسید اما آشکار بود که چالش نمایندگان بخش خصوصی با سخنگوی طرح تحول اقتصادی که دیروز مهمان اتاق تهران بود،هنوز به پایان نرسیده است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران ،نمایندگان بخش خصوصی، با صبر وحوصله ای که سخنگوی طرح تحول اقتصادی نشان داد،به انتقاد از برخی سیاست های مورد نظر دولت پرداختند وپس ازآن،به پاسخ های محمد رضا فرزین گوش دادند.نشست روز گذشته اعضای اتاق تهران،به سبک وسیاق گذشته،با سخنان یحیی آل اسحاق که آمیزه ای بود از مهم ترین دغدغه های روز اقتصاد ایران،آغاز شد.

درمورد تیم اقتصادی دولت آینده دغدغه داریم

یحیی آل اسحاق درآغاز بیست وپنجمین نشست رسمی هیات نمایندگان اتاق تهران گفت:با توجه به انتخابات پیش رو،آن چه برای بخش خصوصی اهمیت دارد،آگاهی ازبرنامه های اقتصادی نامزدهای انتخابات است که باید به شکلی شفاف مطرح واطلاع رسانی شود.وی با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری انتخاباتی رقابتی گفت:امیدواریم فعالان بخش خصوصی کشور با پی گیری برنامه های اقتصادی نامزدها،حضوری جدی درانتخابات داشته باشند تا برنده کارزار انتخابات ازهرگروه ودسته ای که باشد،به این نکته واقف باشد که اولویت اول دولت آینده هیچ چیز به جز اقتصاد نیست.رئیس اتاق تهران افزود:رئیس جمهورآینده شرایط آسانی پیش رو ندارد بنابراین برای اداره کشور باید برنامه داشته باشد ودقیقا به همین دلیل است که بخش خصوصی کشور،این انتظار را دارد که همه نامزدهای انتخابات، جزئیات کامل برنامه های اقتصادی خود را اعلام کنند.
یحیی آل اسحاق گفت: به جز این که بسیار مشتاق هستیم تا با نقطه نظرات نامزدها درمورد اقتصاد آزاد،توسعه بخش خصوصی وآزادسازی اقتصاد آشنا شویم،کنجکاویم بدانیم که نامزدها،درمورد ابلاغیه اصل 44،سند چشم انداز،طرح تحول اقتصادی،هدفمندی یارانه ها وسیاست هایی ازاین دست،چه برنامه ای تنظیم کرده اند.وی افزود:نکته با اهمیت پس ازآشنایی با سیاست های اقتصادی نامزدها این است که همکاران آینده آنها چه کسانی خواهند بود واصولا این که نامزدها از چه کسانی برای فرماندهی سیاست های اقتصادی خود استفاده خواهند کرد.رئیس اتاق تهران با اشاره به این که هماهنگی میان گروه اقتصادی دولت آینده بسیار اهمیت دارد گفت:واقعیت این است که اگراجرای بهترین برنامه های اقتصادی به گروهی ناهماهنگ با آبشخور فکری متفاوت سپرده شود،ازاجرای برنامه ها نه تنها توفیقی برای اقتصاد کشور حاصل نمی شود که بر مشکلات اقتصادی می افزاید بنابراین دولت آینده باید تیم اقتصادی قوی،منضبط وهماهنگی داشته باشد که هم چون یک گروه ارکستر سمفونیک،ازآن یک صدا برخیزد نه این که هروزیر،برای خود سازی ونوایی بزند.وی با اشاره به این که فرصتی برای آزمون وخطا نداریم گفت: تیم اقتصادی دولت آینده را باید افرادی تشکیل دهند که کارآزموده،با تجربه وبا اعتدال باشند وبا هماهنگی کامل،به دنبال اجرای برنامه هایی باشند که تعادل را درهمه زمینه به اقتصاد کشور بازگرداند.
رئیس اتاق تهران گفت: زمان تعارف وشعار گذشته ودولت آینده باید دولتی عمل گرا باشد به این دلیل که پیش بینی ها حاکی از دشواری برنامه ریزی اقتصادی برای دولت آینده است بنابراین امیدواریم دولت دهم دولتی برنامه محور، مدافع بخش خصوصی وطرفدار اقتصاد آزاد باشد.
یحیی آل اسحاق دربخش دیگری از سخنانش با اشاره به دیدارهای هفته گذشته اش با سه وزیر اقتصادی کابینه گفت: دردیدار با وزیر بازرگانی درمورد پاره ای مسائل مهم بخش خصوصی به جمع بندی رسیدیم، با وزیر اقتصاد درمورد هدفمندی یارانه ها وسرنوشت مالیات برارزش افزوده سخن گفتیم ودرنهایت با وزیرمسکن وشهرسازی در مورد تشکیل کارگروهی مشترک برای خروج مسکن از بحران به تفاهم رسیدیم.
یحیی آل اسحاق با اشاره به دیدارش با محمد سعیدی کیا گفت: بخش مسکن در حال حاضر در شرایط رکود به سر می برد وبه عقیده ما، این مسئله می تواند حوزه های دیگر اقتصاد را نیز متاثر سازد و بخش های مختلف را نیز با چالش مواجه سازد. بنابر این برای حل این مشکل باید هرچه سریعتر دست به کار شد. وی افزود برای بررسی کارشناسانه این مسئله مقرر شد تا تیم کارشناسی متشکل از اعضای اتاق و وزارت مسکن تشکیل شود تا به بررسی و چاره جویی برای حل این مشکل بپردازند.
آل اسحاق سپس از نشست با وزیر اقتصاد و دارایی خبر داد و گفت در این نشست نیز مانند نشستهایی که با وزارت نفت و مسکن داشتیم مقرر شد تا یک تیم اقتصادی متشکل از اعضای اتاق تهران و وزارت اموراقتصادی ودارایی تشکیل شود تا با همکاری یکدیگر به مسائل مهم این حوزه همچون طرح تحول اقتصادی و هدفمندکردن یارانه ها پرداخته شود .
وی سپس به نتایج تشکیل تیم مشترک وزارت نفت و اتاق تهران اشاره کرد وگفت: این تیم تا کنون اقدامات بسیار موثر و خوبی را به انجام رسانده است و از ان جمله الزامی است که هم اکنون بر اساس بند ج ماده 51 قانون بوجه 88 تصویب شده است که بر اساس ان کلیه شرکتهای مادر تخصصی می بایست در کادر هیات رئیسه خود نماینده ای از بخش خصوصی را نیز داشته باشند تا به این ترتیب مسائل بخش خصوصی نیز در تصمیمات بهتر دیده شود و این نشانگر فعالیت موثر و کارآمد این تیم است که امیدواریم بتوانیم با وزارتخانه های دیگر نیز چنین تعاملی را ایجاد کنیم وی در پایان سخنانش از برگزاری اولین نشست صبحانه با وزیر بازرگانی خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این نشست که در روزهای آتی برگزار می شود مانند نشستهای دیگر خروجی خوب و مفیدی را برای فعالان اقتصاد و کشور به دنبال داشته باشد.


انتقادهای احمد ترک نژاد



احمد ترک نژاد عضو هیات نمایندگان اتاق تهران که پس از یحیی آل اسحاق، به عنوان نخستین سخنران پیش از دستور،نوبت سخنرانی داشت، درحالی که گزارشی مفصل در داست داشت، به انتقاد از اظهارنظرهای دولتی پرداخت وگفت:این روزها درکنار گفتمان صاحبان کسب وکار که از دشواری تولید وتعطیلی واحدهای تولیدی خبر می دهند،شاهد گفتمان مسئولان نیز هستیم که معتقدند دولت نهم به اندازه 16 سال گذشته دستاورد داشته است بنابراین جای این پرسش باقی می ماند که کدام درست می گویند؟کارآفرینان و صنعت گران یا مدیران ومسئولان؟
ترک نژاد افزود: اگر مسئولان درست می گویندو درهمه بخش ها،به اندازه 16سال گذشته رشد داشته ایم،شرایط باید متفاوت باشد وشاخص های کلان کشورمثل تولید ناخالص داخلی،تشکیل سرمایه وتورم ودیگر نماگرهای اقتصادی، باید گویای این موضوع باشند اما متاسفانه این گونه نیست وما ناچاریم بگوئیم مسئولان درست نمی گویند.وی با اشاره به وفوردرآمدهای نفتی در دولت نهم ومقایسه آن با دولت های پیشین گفت:در دولت فعلی که هنوز مدتی از عمر آن باقی است، بیش از 300 میلیارد دلار درآمد نفتی داشته ایم درحالی که در 16 سال گذشته،مجموع درآمدهای نفتی کشور 300 میلیارد دلار بوده است.وی گفت: سیاه نمایی خوب نیست نه برای دولت نهم ونه برای دولت های دیگر ومهم تراین است که آمارسازی درهیچ دوره ای صورت نگیرد.

انتقاد محسن حاجی بابا از بانک مرکزی

پس از احمد ترک نژاد، محسن حاجی بابا به انتقاد از بسته سیاستی بانک مرکزی پرداخت وخطاب به رئیس اتاق تهران گفت:ما نسبت به سیاست های بانک مرکزی انتقاد داریم وانتظاراین است که رئیس کل بانک مرکزی درنشستی ویژه، به صحبت های ما گوش کند.
حاجی بابا از رئیس اتاق درخواست کرد تا مقدمات نشست صبحانه با رئیس کل بانک مرکزی و معاونانش را فراهم کند تا در اتاق حضور یابند و به درد دل ها و مشکلات فعالان اقتصادی گوش فرا دهند .وی از بسته سیاستی که بانک مرکزی ارائه کرده است انتقاد کرد ودرتوضیح این انتقاد ها گفت: در این بسته چند بند وجود دارد که برای بخش خصوصی معضلاتی ایجاد کرده است که چنانچه مورد بازنگری قرار نگیرند می تواند باعث زمین زدن برخی شرکتهای بزرگ شود. وی از بانک مرکزی خواست تا مسائل و مشکلات بخش خصوصی را در شرایط کنونی که با بحران و مشکلات بزرگ اقتصادی مواجهیم بیشتر دریابد و این مسائل را با تشکیل کمسیونی مشترک بررسی حل کند.

محمد رضا فرزین: پرداخت نقدی یارانه ها نه سیاسی است نه تبلیغاتی


پس از نطق های داغ دو عضو هیات نمایندگان اتاق تهران وانتقادهایی که نسبت به سیاست های اقتصادی دولت مطرح شد،نوبت به محمد رضا فرزین رسید که ازابتدای نشست، درکنار رئیس اتاق تهران جای گرفته بود.
سخنگوی طرح تحول اقتصادی در ابتدای اظهاراتش ضمن اشاره به پیشینه طرح تحول اقتصادی، گفت: این طرح متشکل از هفت محور نظام مالیات، یارانه، نظام بانکی، گمرک، نظام توزیع، بهره وری و ارزش گذاری پول ملی است که همگی با هم ارتباطی منطقی دارند و همه انها از مسایل مهم و کلیدی در اقتصاد کشور به شمار می روند و ایجاد تحول در این بخشها می تواند به اقتصاد کشور کمکهای شایانی کند. وی افزود: هر یک از این محور ها در قالب چند پروژه ارائه شده است به عبارت دیگر می توان گفت روش شناسی این برنامه، پروژه محور است و برروی انها مدیریت کنترل پروژه صورت می گیرد تا به دقت مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرند و عملاتی باشند.
وی سپس به مقوله هدفمند کردن یارانه ها اشاره کرد و گفت این طرح خود شامل چند پروژه است که به طور دقیق و منظم بررسی شده و در نهایت به صورت یک طرح منسجم تهیه و به مجلس ارائه شده است.
وی گفت بررسی این طرح از تیرماه سال گذشته شروع شد و کمیسیون ویژه ای به منظور رسیدگی به ان در مجلس تشکیل شد و در شهریور ماه ، این لایحه به صورت غیر رسمی ارائه شد تا صاحب نظران نیز ان را بررسی کنند و دیدگاه های خود را در باره ان ارائه کنند بنابراین در دی ماه، بررسی مباحث لایحه شروع و در پایان این ماه، کلیات ان به تصویب مجلس رسید.
وی افزود: بنابراین می بینیم که این طرح با عجله اجرا نشده و همواره مورد بررسی و کارشناسی دقیق قرار گرفته است اما متاسفانه به این دلیل که باید در این طرح بوجه نیز مورد توجه قرار می گرفت و درابتدای این طرح قیمت نفت 130 دلار بود و در پایان ان این مبلغ به 40 دلار رسید این کسری بوجه موجب شد تا این لایحه در صحن علنی مجلس به دلیل آثار و عواقبش بر بوجه مورد تصویب قرار نگیرد.
وی گفت: در سال جدید ما دوباره بررسی لایحه را ادامه دادیم و تا کنون 3 ماده آن مورد تصویب قرار گرفته و پیش بینی می کنیم که تا اواخر بهار و اوایل تابستان این لایحه نهایی شود وبه صحن علنی مجلس ارائه شود.
وی سپس به دلایل و اهداف طرح اشاره کرد وگفت: ما معتقدیم روش پرداخت کنونی یارانه در کشور ناکارآمد است و این امر موجب بی عدالتی شده است و همچنین موجب شده شدت مصرف انژری در کشور بسیار بالا باشد و بخش خصوصی در آن حضور نیابد بنابراین برای حل این مشکلات این طرح را پیشنهاد کردیم.
وی افزود دولت تنها در پی اصلاح نحوه پرداخت یارانه است نه حذف ان واین مسئله تنها در دولت کنونی مطرح نبوده و همانطور که می بینیم در ماده 46و 47 برنامه سوم و همچنین ماده 3 برنامه چهارم توسعه نیز به ان پرداخته شده است.
محمد رضا فرزین با اعلام این که در این طرح 7 حامل انرژی مثل نفت، بنزین، گازوئیل، نفت کوره،نفت سفید،برق، گاز طبیعی و گاز مایع بیشتر مد نظر قرار

 

گرفته و تمرکز بیشتر برروی انها است گفت: نقدی که بر این طرح وارد امد این بود که چرا دوره در نظر گرفته شده برای اجرای این طرح 3 ساله بوده است و چرا این مسئله تدریجی صورت نمی گیرد؟
وی درپاسخ به این پرسش گفت: علت این است که با صرف زمانی طولانی متناسب با تورم قیمت حامل های انرژی نیز بالا خواهد رفت و این مسئله نمی تواند به اصلاح الگوی مصرف کمک کند و روش دیگری که ارائه شد این بود که مدت زمان اجرای ان را کوتاه تر کنیم که با بررسی ها دریافتیم که اقتصاد کشور نمی تواند چنین شرایطی را تحمل کند بنابراین حد وسط را گرفتیم که 3 سال بود تا به این وسیله تولید کننده و مصرف کننده هر دو بتوانند واکنش مثبت و مناسب را در مقابل این تغییر قیمت از خود نشان دهند.
وی افزود: اما برای اجرای این طرح دریافتیم که سه گروه دولت، تولید کننده و خانوارها هزینه هایی را متقبل می شوند که باید این هزینه ها به گونه ای جبران شود. بنابراین روش بازتوزیع را ارائه کردیم تا به گونه ای آسیب های وارد شده جبران شود بنابراین هدف ما حذف یارانه ها نبوده است.
سخنگوی طرح تحول اقتصادی گفت: برخی می خواهند بدانند چرا در نحوه پرداخت یارانه ها شیوه نقدی پرداخت را انتخاب کردیم؟ در دنیا چند روش برای پرداخت یارانه وجود دارد یکی روش قیمتی است که هم اکنون در کشور ما اجرا می شود و شاهد مشکلات آن هستیم و دیگری پرداخت به صورت کالا و کالا برگ است که این روش نیز کارایی بازار را زیر سوال می بردو بازار آن کالا را به هم می زند و موجب ایجاد بازار موازی برای ان کالا می شود.
وی افزود: اما روش دیگر که ما نیز ان را برگزیدیم روش پرداخت نقدی یارانه هااست که از سایر روش ها مناسب تربه نظر می رسد البته استفاده از این روش نیز هزینه ها و مشکلاتی را به دنبال دارد اما برای رسیدن به هر هدفی می بایست هزینه هایش را نیز پرداخت اما ما معتقدیم هزینه های روش نقدی از سایر روشها کمتر است.
وی گفت: در این روش از تجربیات سایر کشور های دنیا نیز استفاده شده است و ما با مطالعه این کشورها و شیوه پرداختشان دریافتیم کشورهایی چون کشورهای آفریقایی و آسیای جنوبی و شرقی از شیوه کالایی و غیرنقدی استفاده می کنند و کشورهای اروپایی ، اسیای میانه و شرقی از شیوه نقدی استفاده کرده اند و به دنبال بررسی های خود دریافتیم بسیاری از کشورهای موفق دنیا از دو روش پرداخت نقدی و جغرافیایی برای پرداخت یارانه ها استفاده کرده اند
وی با اشاره به این که مطالعات نشان می دهد خیلی ازکشورهای موفق دنیا از روش پرداخت نقدی استفاده کرده اند گفت: بنابراین ما نیز با در نظر گرفتن شرایط و موقعیت کشور خود شیوه نقدی و جغرافیایی را برگزیدیم و در این شیوه 7 دهک را مورد هدف و پوشش قرار دادیم.
به گفته سخنگوی طرح تحول اقتصادی، علت انتخاب هفت دهک ، این بود که اولا دهک هفت در کشور ما متوسط دهکها است و دوم اینکه فاصله میان دهک هفتم و هشتم بسیار زیاد است بنابراین تشخیص این فاصله آسان است و نکته دیگر اینکه دهکهای زیر هفت با اجرای این طرح به دلیل تورم ایجاد شده متحمل هزینه می شوند اما دهکهای بالاتر متناسب با این هزینه ها درآمد نیز کسب می کنند بنابراین چون در اجرای این طرح هدف ما برقراری عدالت نیز بوده است دهکهای زیر هفت را تحت پوشش قرار دادیم.
وی افزود: نقد دیگری که بر این طرح وارد است این است که این طرح ممکن است نقدینگی را افزایش دهد که این امر خود می تواند موجب افزایش تورم شود اما باید گفت این طرح موجب افزایش نقدینگی نمی شود چرا که همان پولی که از مردم گرفته می شود دوباره به انها بازپرداخت می شود. امابه دلیل تفاوت سرعت گردش پول بین دهکهای پایین و بالا و همچنین بالا رفتن هزینه های تولید در ماههای اول اجرای این طرح ممکن است با افزایش قیمت و افزایش تورم مواجه شویم.
وی گفت: ما در تهیه این طرح از روش ها و مدلهای علمی و پذیرفته شده در دنیا مانند مدل داده-ستاده، تعادلی و FP نیز استفاده کردیم و میزان تورم که بر اساس این اصلاح قیمت صورت می گیرد را بررسی کردیم بنابراین معتقدیم این روش اثار تورمی کمتری را به دنبال دارد و موجب افزایش نقدینگی نخواهد شد.اما روش جبرانی که ما ارائه کردیم این بود که 60 درصد از مبلغ یارانه ها به خانوارها، 15درصد به بخش تولید و 25درصد به دولت پرداخت شود اما انچه درمصوبه کمیسیون بوجه مجلس تصویب شد 50درصد خانوارها، 30درصد تولید کنندگان و 20درصد دولت بود البته این مصوبه نهایی نیست و هنوز قابل بررسی است.
وی در خاتمه سخنانش افزود این طرح یک شعار تبلیغاتی نیست بلکه هدف دولت اصلاح و کمک به اقتصاد کشور و ملت است وی از فعالان بخش خصوصی خواست با ارائه پیشنهادات و انتقادات و طرح های خود دولت را در تنظیم هرچه صحیح تر و مناسب تر این لایحه یاری کنند.


شمس اردکانی: دولت خود آغاز کننده باشد

پس از این که محمد رضا فرزین مقدمه ای بر طرح تحول اقتصادی ایراد کرد، نوبت به نمایندگان اتاق تهران رسید که درمورد این طرح اظهارنظر کنند.نخستین سخنران علی شمس اردکانی بود.وی گفت: در کشورهای پیشرفته دنیا در مقابل هر یک لیتر سوخت یک دلار به خزانه دولت اضافه می شود اما در ایران از خزانه کاسته می شود و این درحالی است که مقم معظم رهبری پیام داده اند درآمد حاصله از فروش نفت می بایست صرف توسعه، تولید و سرمایه گذاری در کشور شود اما متاسفانه شاهد این هستیم که این مهم صورت نگرفته است. مسئله دیگر این است که چنانچه قرار باشد اصلاحاتی در الگوی مصرف صورت بگیرد این کار می بایست از خود دولت شروع شود و دولت نباید هزینه هایی را که به هنگام تولید و توزیع انرژی اتلاف می شود و همگی ناشی ازسیاست گذاری ها و تصمیمات غلط دولت است را بر دوش ملت بگذارد. چرا که این امر موجب فرار صنایع انرژی بر به کشورهای همسایه چون قطر خواهد شد و به این ترتیب ما نمی توانیم به خواسته مقام معظم رهبری یعنی مقام اول منطقه شدن نایل اییم.

پدرام سلطانی: کمی شفاف تر

وی گفت :در جلسه امروز تنها به یکی از محورهای طرح تحول پرداخته شد و از بررسی 6 محور دیگر واماندیم و این درحالی است که بخش خصوصی در سایر موارد طرح تحول نیز با مشکلات و چالشهای عمده ای روبرو است . وی درخواست کرد تا طی جلسات دیگری به بررسی محورهای دیگر طرح نیز پرداخته شود تا فعالان اقتصادی بتوانند در این زمینه ها نیز مشکلات و پیشنهادات خود را ارائه کنند.
سپس وی دلیل انتخاب این هفت محور در طرح تحول را جویا شد و گفت ایا مسائل مهم دیگری در حوزه اقتصاد وجود ندارد که به انها پرداخته شود و یا اینکه این موضوعات نیز در این طرح دیده شده اند.وی در پایان سخنانش از سخنگوی طرح تحول خواست تا خروجی های کار کارشناسی خود در این طرح را شفاف تر ارائه کند تا فعالان بخش خصوصی نیز با مطالعه دقیق ان بتوانند ابهامات خود را برطرف کرده و نظراتشان را ارائه کنند.

اسدالله عسگراولادی: برای این گونه طرح ها ازباتجربه ها استفاده کنید

وی به انتقاد از تیم اقتصادی دولت پرداخت که این طرح را بررسی می کنند و گفت در این تیم از چهره ها و اقتصاددانان بزرگ کشور که افرادی بسیار باتجربه و کارشناس هستند استفاده نشده بنابراین می بایست از این اشخاص دعوت به عمل آید تا با شرکت در این تیم نظرات خود را ارائه کنند. وی گفت: این طرح، طرح بسیار بزرگی است و چنانچه کارشناسانه و دقیق تنظیم نشود به پیکر اقتصاد کشور صدماتی را وارد می اورد که دولت های بعدی را دچار چالش ها و مشکلات جبران ناپذیری می کند بنابراین از دولت درخواست می کنم در تنظیم این طرح از افراد باتجربه استفاده کند و تیم اقتصادی تجربی را نیز در این کار شرکت دهد.

فزونی:استفاده از مدل های شرق وغرب چرا؟

فرهاد فزونی هم گفت: تا کنون دلایل رد سایر الگوها در مورد هدفمند کردن یارانه ها را ارائه کرده اید و از نکات و دلایل مثبت انتخاب این طرح سخنی نگفته اید بنابراین اشاره ای نیز به نقاط قوت و مزایای اجرای این طرح کنید. وی نسبت به استفاده از مدل های اقتصادی شرق و غرب اعتراض کرد و گفت در شرایط کنونی جهان که شاهد شکست مدلهای اقتصادی کشورهای پیشرفته هستیم و می بینیم انها خود نیز به دنبال یافتن الگوی اقتصادی دیگری هستند چگونه به خود اجازه می دهیم طرحهای شکست خورده انها را الگوی خود قرار دهیم؟ بنابراین جزئی تر و دقیق تر به این مسئله نگاه کنید.

جمشید عدالتیان:هوشمندی بهتر از هدفمندی

جمشید عدالتیان گفت: به جای هدفمند کردن یارانه ها به هوشمند کردن انها بپردازید. این طرح بازتوزیع نیست چرا که شما با این کار تنها بخشی از هزینه های ایجاد شده در اثرتورم را می پردازید و بقیه ان بر دوش مردم است. اجرایی کردن این طرح در مدت سه سال امکان پذیر نیست و نیاز به بررسی های بیشتری دارد .

بهرامی نوشهر:قابل اجرا نیست

تقی بهرامی نوشهر نماینده بخش صنعت نیز گفت: این طرح در مدت سه سال قابل اجرا نیست . نحوه اجرای این طرح مشکل دارد. چگونه می توان قبل از استاندارد سازی انرژی این طرح را به اجرا گذاشت؟

احمد ترک نژاد:تورم را دولت به وجود می آورد

احمد ترک نژاد گفت: همان طور که اشاره شد، قرار است یارانه را به 7 دهک اول کشور می دهید که در اثر تورم ایجاد شده این طرح آسیب می بینند. این تورم را شما با سیاستهای غلط خود به وجود می اورید بنابراین باید قبل از اجرای این طرح کارشناسی های بیشتری صورت گیرد.

پورفلاح: نتیجه ورودی غلط،خروجی غلط است

احمد پورفلاح نیز گفت: 7 دهک را چگونه تشخیص می دهید؟ تا چه اندازه فکر می کنید انتخاب شما صحیح است؟ ورودی غلط، خروجی غلط را نیز حاصل می کند. چرا شهروندان نباید به طور مساوی از این یارانه ها برخوردار شوند؟وی افزود: هم اکنون بنگاه ها مشکلات نقدینگی دارند و شما می خواهید در این شرایط ار ما پول بگیرید و بعدا آن را به ما پس دهید این یعنی تیر خلاص زدن به صنعت.

حسینی: بهتراست بگویئد اصلاح الگوی مصرف

سید حمید حسینی هم گفت: بهتر است به جای طرح تحول اقتصادی بگوییم اصلاح الگوی مصرف و پایین آوردن مصرف انرژی.

پورقاضی: هدف چیست؟

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران خیلی خلاصه وکوتاه پرسید هدف اصلی این طرح چیست؟ شعار تبلیغاتی و یا تغییر و تحول عظیم؟

خلیلی: به طرح ما نیز توجه کنید

محسن خلیلی عراقی گفت: تیم پژوهشی ما(کنفدراسیون صنعت) درباره طرح تحول تحقیقات و بررسی های دقیقی انجام داده است لطفا این طرح را نیز مطالعه کنید.

راسخ:صادرات تحت تاثیر قرار می گیرد

دبیر کل اتاق تهران نیز گفت: می دانیم که محصولات پتروشیمی بخش عمده ای از صادرات غیرنفتی کشور را تشکیل می دهد بنابراین باید به گونه ای سیاست گذاری کنیم که حیات این بخش به خطر نیفتد.وی افزود: درصورتی که قیمت خوراک برای تولید این محصولات متناسب با قیمت کشورهای منطقه تعیین نشود،نمی توانیم درصادرات محصولات رقابت کنیم بنابراین حیات این واحدها به خطر خواهد افتاد.وی گفت:باید به گونه ای فعالیت کنیم که صادرات کشور تقویت شود نه این که واحدهای صادراتی دچار مشکل مضاعف شوند.




اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران
۱۶ اردیبهشت ۱۳۸۸ ۱۳:۰۲

نظرات کاربران (مسئولیت درج شماره تماس در صورت ایجاد مزاحمت تلفنی، با کاربر است.لطفا دقت فرمائید)


نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000  

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی می‌باشد.