English
دوشنبه، ۲۳ تیر ۱۳۹۹, ۱۹:۰۴
به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

هدایت:اجرای اصل 44 قانون اساسی اولویت اصلی سازمان گسترش خواهد بود

هدایت:اجرای اصل 44 قانون اساسی اولویت اصلی سازمان گسترش خواهد بود
رییس جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گفت: اولویت و نگاه اصلی این سازمان در انجام ماموریت های خود، اجرای اصل 44 قانون اساسی خواهد بود.
مهندس سید مجید هدایت که در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی ایرنا سخن می گفت ضمن اعلام این مطلب افزود:ایدرو باید نگاه توسعه ای و فرادستی به مسائل صنعت و بنگاه های صنعتی داشته باشد و توجه اصلی خود را در یک پروسه منطقی و امکانپذیر بر اجرای اصل 44 قانون اساسی متمرکز کند.
رییس جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران افزود: برنامه توسعه کشور برای رسیدن به افق 1404 تدوین شده و در آستانه برنامه پنجم پنج ساله توسعه کشور هستیم و قطعا در چنین شرایطی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران وارد مقطعی حساس شده و برای تامین نیازهای کشور و حفظ و توسعه بازار باید به حوزه‌های کلیدی، مهم و استراتژیک در شأن سازمان گسترش ورود کند.
رئیس ایدرو یکی از فعالیت‌های اساسی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را صنایع حمل‌و نقل و بویژه صنعت خودرو دانست و اظهار کرد: در حوزه صنعت خودرو توسعه محصولات با کیفیت در گستره نیازهای مختلف کشور، جلب رضایت مردم فرهیخته و خدمات پس از فروش خودروها باید در دستور کار قرار گیرد.
رییس جدید ایدرو گفت:سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران باید خود را از درگیری با بنگاه‌های کم‌اهمیت کنار بکشد و نگاه اصلی خود را در یک پروسه منطقی و امکانپذیر بر اجرای اصل 44 قانون اساسی متمرکز کند.
مهندس سیدمجید هدایت افزود:برنامه توسعه کشور برای رسیدن به افق 1404 تدوین شده و در آستانه برنامه پنجم پنج ساله توسعه کشور هستیم. قطعا در چنین شرایطی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران وارد مقطعی حساس شده و برای تامین نیازهای کشور و حفظ و توسعه بازار باید به حوزه‌های کلیدی، مهم و استراتژیک در شأن سازمان گسترش ورود کند.
رئیس جدید ایدرو یکی از فعالیت‌های اساسی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران را صنایع حمل‌ونقل و بویژه صنعت خودرو دانست و اظهار کرد: اول این‌که در حوزه صنعت خودرو توسعه محصولات با کیفیت در گستره نیازهای مختلف کشور باید در دستور کار قرار بگیرد. دیگر این‌که باید روی جلب رضایت مردم فرهیخته کشور تمرکز کرده و در این راستا خدمات پس از فروش خودروها را گسترش دهیم.
مهندس هدایت ادامه داد: رقابت و حضور موثر و اقتصادی در بازارهای داخلی و خارجی در سطوح مختلف شامل عرضه محصول، تکمیل زنجیره تامین و قطعه‌سازی باید موردتوجه خودروسازان ما قرار گیرد.
وی ادامه داد: در حوزه انرژی و نیروگاهی به شکل موثر ورود پیدا خواهیم کرد چراکه کشور به تولید برق با روش‌های مختلف از جمله ساخت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و هسته‌ای نیاز دارد.
رئیس جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بر ادامه برنامه‌های ایدرو در حوزه صنایع حمل‌ونقل و های‌تک تاکید کرد اما در عین حال این برنامه ها را نیازمند اصلاح دانست و گفت: در تکمیل صنایع حمل‌ونقل بویژه صنایع ریلی، صنایع هوایی، صنایع نوین ساختمان و تکنولوژی و صنایع پیشرفته تمام حرکات و برنامه‌های سازمان مورد تاکید است و البته باید در جهت توسعه و تسریع در برنامه‌های سازمان سیاست‌هایی تدوین شود.
وی همچنین رقابت و حضور موثر و اقتصادی در بازارهای داخلی و خارجی در سطوح مختلف شامل عرضه محصول، تکمیل زنجیره تامین و قطعه‌سازی را از موارد مهمی برشمرد که باید باید مورد توجه خودروسازان کشور قرار گیرد.
وی ادامه داد: سازمان گسترش لازم است در حوزه انرژی و نیروگاهی به شکل موثر حضور داشته باشد چرا که کشور به تولید برق با روش‌های مختلف از جمله ساخت نیروگاه‌های سیکل ترکیبی و هسته‌ای نیاز دارد.
رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران بر ادامه برنامه‌های ایدرو در حوزه صنایع حمل‌ و نقل و های‌تک تاکید کرد و گفت: در تکمیل صنایع حمل‌ و نقل بویژه صنایع ریلی، صنایع هوایی، صنایع نوین ساختمان و تکنولوژی و صنایع پیشرفته تمام حرکات و برنامه‌های سازمان مورد تاکید است و البته باید در جهت توسعه و تسریع در برنامه‌های سازمان سیاست‌هایی تدوین شود.
مهندس هدایت تامین منابع مالی مطمئن ، مستمر و قابل دسترسی را چالش جدی سازمان گسترش بر شمرد و اظهار امیدواری کرد که با توجه به اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی و واگذاری شرکتها توسط این سازمان، منابع سریع و به موقع در اختیار سازمان قرار گیرد تا آنها را در جهت اهداف سازمان به کار گیرد.
سید مجید هدایت ادامه داد:در مجموعه ایدرو توان و فرصت‌های خوبی وجود دارد، ولی این‌که این فرصت‌ها چگونه به منابع مطمئن تبدیل شوند، در حال حاضر بزرگ‌ترین چالش است و تقریبا در سال‌های گذشته هم ایدرو در این زمینه مشکل داشته است.
رییس جدید سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اعتقاد به این‌که ایدرو طی فراز و نشیب‌های مختلف طی سال‌های گذشته نتوانسته به طور کامل سیاست بنگاه‌داری را رها کند، گفت: این در حالی است که کمک‌های دولتی به منظور نوسازی و به روزسازی صنایع تحت پوشش ایدرو به اندازه کافی وجود داشته است.
وی در خصوص تامین منابع برای ایدرو گفت: ماموریت ایدرو ایجاد و نوسازی صنایع بوده، ولی باید از محل منابعش به توسعه لازم دست یابد. راهکار اساسی این است که دولت و مجلس برای حل این مشکل اقدام کنند و منابع مطمئن و قابل دسترس مالی را به نحوی در اختیار این سازمان قرار دهند. ما در این بخش به دریافت کمک برای گذر از این وضعیت بحرانی نیاز داریم و به هر مقدار که این مشکل برطرف شود، خبرهای خوش صنعتی را به همراه خواهد داشت.
هدایت تصریح کرد: در مجموعه ایدرو توان و فرصت‌های خوبی وجود دارد، ولی این‌که این فرصت‌ها چگونه به منابع مطمئن تبدیل شوند، در حال حاضر بزرگترین چالش است و تقریبا در سال‌های گذشته هم ایدرو در این زمینه مشکل داشته است که توجه به سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی می‌تواند در این زمینه چاره‌ساز باشد. در هر صورت چابک شدن سازمان و پرداختن به بخش‌های با اهمیت و استفاده از ظرفیت سرمایه‌گذاری مردم می‌تواند در این زمینه مثبت واقع شود.
وی درباره راه حل‌های موجود برای این کار گفت: الان امکانات خوبی برای ایدرو پیش‌بینی شده که این سازمان بتواند در بخش‌های نفت و گاز و نیروگاهی جایگاه‌ مناسبی را به دست آورد. مهم‌ترین مساله ملی ما این است که بازار کار خود را به راحتی در اختیار خارجی‌ها قرار ندهیم. در دهه گذشته کشور در بخش همکاری‌های مشترک خارجی فعالیت‌های زیادی انجام داده، ولی راه اجرای آن در راستای افزایش ارزش افزوده و رشد توان بخش تکنولوژیک باید اصلاح شود.
سید مجید هدایت یکی از فعالیت‌هایی که سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در گذشته با چالش روبه‌رو بوده را بخش هوایی دانست و گفت: شرکت صنایع هوایی ایران بدون رسیدن به اهداف شکل گیری‌اش که مهم ترین آن دستیابی به تکنولوژی ساخت هواپیما بود، در نهایت به بخش خصوصی واگذار شد. فعالیت‌های این شرکت تنها در حد مونتاژ هواپیماهای سمپاش باقی ماند.
وی با اشاره به‌این که سیاست دولت این است که وارد بخش تامین هواپیما شود؛ یعنی این که فقط خریدار هواپیما نباشیم، خاطرنشان کرد: ما حدود سه سال در سازمان صنایع هوایی روی این موضوع کار کردیم و طرح‌های عملیاتی برای این کار داشتیم.
به گفته او یکی از بخش‌های صنایع نوین، صنعت هوایی است که ساخت هواپیماهای مسافربری و دوربرد را نیز شامل می‌شود. در واقع مهم‌ترین، پیچیده‌ترین و پیشرفته‌ترین صنعت هر کشور، صنعت هوافضاست، لذا کار در این حوزه اهمیت فراوانی برای کشورمان دارد.
او با تاکید بر این‌که باید وارد فضاهای تکنولوژیک و مدیریت پروژه‌های بزرگ شویم، تصریح کرد: در راستای سیاست‌های سند چشم‌انداز در حوزه صنایع ریلی و ساخت نیروگاه‌های تولید پراکنده برق (CHP)، سیکل ترکیبی و هسته‌ای گام‌های بزرگی برخواهیم داشت. ورود به صنایع نوین و صنایع نوین ساختمانی هم باید با سرعت بیشتری توسعه یابد که زمینه‌های آن فراهم است. همچنین در حوزه خودرو بنای ما توسعه محصول با کیفیت بالاتر است که بتواند کلیه نیازهای کشور را پاسخ دهد و بتوانیم از ارزش افزوده ایجاد شده برای حضور بخش خصوصی در آن استفاده بهتری کنیم.
هدایت خاطرنشان کرد: در حوزه صنایع تبدیلی معدنی به عنوان مکمل فعالیت‌های سازمان گسترش و نوسازی معادن و صنایع معدنی فعالیت جدی خواهیم داشت. همچنین در حوزه ICT با توجه به رشد روزافزون آن در سطح جهان، ایدرو تلاش خواهد کرد که سهم خود را در بازار فناوری ICT به دست آورد.
به گفته وی در بخش جلب رضایت مشتری هم باید کارهای زیادی انجام شود که در نهایت به رقابت اقتصادی داخلی و خارجی منجر شود. توسعه صدور خدمات فنی و مهندسی با کمک بخش خصوصی و همچنین استفاده بهینه از ظرفیت بازار منطقه و توان داخلی نیز محورهای مورد تاکید هستند.
او درباره نحوه همکاری با شرکت های بین المللی توضیح داد: ما با شرکت‌های بزرگ دنیا کار می‌کنیم و اگر این کار ارزش افزوده بیشتری را برای ما به همراه داشته باشد، آن را به شدت دنبال می‌کنیم، ولی محور آن باید بومی سازی و استفاده از حداکثر توان داخلی باشد. در مورد همکاری‌های مشترک جهت حضور در بازارهای بین‌المللی و تقویت زیرساخت مناسب برای تامین نیازهای داخلی در صنعت خودرو نیز خودروسازان و قطعه‌سازان و تامین‌کنندگان با رویکرد باز سازمان گسترش و نوسازی صنایع بیش از گذشته روبه‌رو خواهند شد.
هدایت در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به انجمن خودروسازان اظهار کرد: این انجمن عنوان کرده که سوابق من بیشتر در حوزه‌های استفاده از منابع و در واقع اقتصاد پروژه‌ای بوده، در حالی که این طور نیست و من مدت‌ها مسوول پروژه صدور خدمات فنی و مهندسی بودم و با فضای بخش خصوصی آشنایی کامل دارم. من با صنایع رقابتی و بازارهای دنیا آشنا هستم و با آن‌ها کار کرده‌ام و از توان همه بیش از گذشته استفاده خواهم کرد.
وی همچنین به قانون حداکثر استفاده از توان داخلی اشاره کرد و گفت: این قانون در قراردادها تاکنون به خوبی رعایت نشده که یکی از دلایل آن توجه بیشتر به بخش‌های حجمی و وزنی بوده است. پیمانکاران ما وارد بخش‌های تکنولوژیک که سودآور هستند، نشده‌اند و حتی در برخی موارد، در قراردادهای امضا شده با بخش خصوصی، این بخش دوباره با بخش خارجی قرارداد بسته‌ و عملا رسیدن به سقف 51 درصد در قراردادها که مدنظر دولت و مجلس بوده، رعایت نشده است.
هدایت ادامه داد: از سوی دیگر پیمانکاران ما به دلیل مسائل سرمایه‌گذاری و امور مرتبط با آن آمادگی انجام این کار را نداشته‌اند و می‌توان گفت که در این رابطه اغماض شده که باید ساز و کارهای در نظر گرفته شده از جمله وارد کردن بانک‌ها و اصلاح قوانین و تقویت دیدگاه‌ها، اصول خودکفایی را محقق کنیم.
وی در پاسخ به انتقادات موجود مبنی بر رویکرد ایدرو به بنگاه‌داری گفت: این کار در بعضی مواقع تحمیلی بوده که باید مورد به مورد و نه به طور کلی به آن پرداخت. سیاست ما عدم بنگاه‌داری است و ایدرو از فعالیت‌های کم اهمیت فاصله خواهد گرفت و با اولویت تامین منابع و بازسازی صنایع، مشکلات را حل خواهیم کرد. صنعت باید سیاست‌زدایی شده و با توجه به فعالیت‌های کشور، منطقه و بازار رقابت مسیر خود را شناسایی کند.
گفتنی است مهندس علی اکبر محرابیان، وزیر صنایع و معادن پنج شنبه گذشته با استناد به صورتجلسه مورخ 20/8/88 مجمع عمومی بطور فوق العاده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران ، طی حکمی مجید هدایت را به عنوان رئیس این سازمان منصوب کرد.
سیدمجید هدایت، مدرک کارشناسی خود را سال 59 در رشته مهندسی مکانیک و از دانشگاه ایالتی نیویورک دریافت و فعالیت‌های صنعتی و مدیریتی خویش را از سال 60 ، با راه‌اندازی صنایع پیشرفته در طرح‌های نوین و صنایع هوافضا آغاز کرده است.
وی در ایجاد و انتقال تکنولوژی به کشور و تنظیم و راه‌اندازی خطوط تولیدی و تحقیقاتی به همراه استفاده از صنایع موجود کشور با همکاری برخی شرکت‌های تابعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نقش داشته است.
معاون جدید وزیر صنایع و معادن طی چهار سال گذشته همچنین معاون وزیر دفاع و رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیروهای مسلح و مشاور وزیر در امور طرح‌های انرژی، صنعتی و زیربنایی بوده است.
مجید هدایت همچنین ایجاد، راه‌اندازی و توسعه صنایع و حضور در عرصه سرمایه‌گذاری، پیمانکاری‌های عمومی و توسعه شرکت‌های مربوط به صنایع انرژی و ساختمانی، ساخت و تولید تجهیزات صنعتی و نظارت بر اجرای 50 پروژه بزرگ در بخش‌های صنایع را نیز در کارنامه فعالیتهای خود دارد.
وی مدیریت و اجرای پروژه‌های صدور خدمات فنی و مهندسی اعم از پالایشگاه‌ گاز، خطوط انتقال انرژی، فرودگاه و بندرهای نفتی در قالب شرکت‌های توانمند و مشارکت و کنسرسیوم داخلی و خارجی و آشنایی کامل با صنایع پیشرفته در کشورهای مختلف را نیز در پرونده کاری خود دارد.
۲۶ آبان ۱۳۸۸ ۰۹:۱۷

نظرات کاربران (مسئولیت درج شماره تماس در صورت ایجاد مزاحمت تلفنی، با کاربر است.لطفا دقت فرمائید)


نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000  

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی می‌باشد.