English
یکشنبه، ۲۴ آذر ۱۳۹۸, ۰۷:۱۸
به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

رشد اقتصاد ایران در سایه صادرات تحقق می یابد

رشد اقتصاد ایران در سایه صادرات تحقق می یابد
آل اسحاق با اشاره به سخنان اخیر مقام معظم رهبری گفت: توسعه صادرات، نوش داروی اقتصادایران در شرایط فعلی است و رشد اقتصاد ایران در سایه صادرات تجارت تحقق می یابد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از خبرگزاری فارس یحیی آل اسحاق در تشریح رهنمود تازه مقام معظم رهبری درمورد توسعه صادرات گفت: ایشان در بازدید از شرکت ایران‌خودرو، جمله‌ای کلیدی مطرح کردند که سیاست‌گذاران اقتصادی باید آن را محورو موتوراصلی اقتصاد ملی قرار دهند. جمله‌ای که می تواند مصداق بارز بازتعریف رویکردی اساسی در اقتصاد ایران باشد.
وی افزود: رهبرمعظم انقلاب، امسال را سال همت مضاعف،کارمضاعف نام نهاده‌اند و با تکیه بر همین نام‌گذاری، از ابتدای سال، بخش زیادی از رهنمودهای خود را به مسایل اقتصادی اختصاص داده‌اند. جدای از اینکه ایشان در مورد قانون هدفمندکردن یارانه‌ها چه فرمودند و اینکه کشور را به کار و تلاش مضاعف دعوت کردند؛ فرمودند: "همه بخش‌های صنعتی باید محصولات خودرا با محور صادرات تولید کنند. " که این رهنمود مصداق بارز بازتعریف رویکردی اساسی در اقتصاد ایران است.
وی افزود: این رهنمود به طور قطع می‌تواند نوشداروی اقتصاد ایران در شرایط کنونی باشد و باید آن را هم چون ابلاغیه اصل 44، بااهمیت و استراتژیک تلقی کرد. معنی راهبردی فرموده رهبری این است که صادرات، به‌ویژه صادرات صنعتی، به‌عنوان موتور محرک اقتصاد قرار گیرد.
رییس اتاق بازرگانی وصنایع ومعادن تهران گفت: حال که عالی‌ترین مقام کشور دربازدید از بزرگ‌ترین کارخانه تولیدی وصنعتی، چنین نقشه‌ای برای توسعه اقتصادی کشور ترسیم کرده‌اند باید اعتقاد جدی داشته باشیم که با توجه به رویکرد برون‌نگر و تعامل فعال با دنیای خارج، بخش تجارت وبازرگانی باید به عنوان سیاستی فرابخشی و محور سیاست‌گذاری‌ها در نظر گرفته شود و سیاست‌های کلان اعم از تولیدی، پولی و مالی در ذیل آن و به صورت هماهنگ طراحی شوند.
وی افزود: تجربیات بسیاری از اقتصاد‌ها بیان‌گر این نکته است که بخش بازرگانی به عنوان حدفاصل بخش تولید با مصرف، عملاً محرک توسعه و رشد اقتصادی است و از دیرباز موتور رشد اقتصادی به شمار می‌رفته است، اما معمولا برنامه‌نویسان و سیاست‌گذاران اقتصادی در کشور ما این نکته را فراموش می‌کنند که با توجه به ویژگی‌های اقتصاد ایران، دستیابی به رشد اقتصادی در سایه تجارت میسر است.
آل اسحاق با اشاره به این که اتخاذ چنین رویکردی در گروی گزینش توسعه صادرات است، گفت: جایگزینی واردات حکم می‌کند که درها را ببندیم و با تمام توان از تولید داخل حمایت کنیم، یعنی خودمان تولید کنیم و خودمان مصرف کنیم. بازار فروش در این سیاست، همین جمعیت خودمان است. اما توسعه صادرات حکم می‌کند که درها را باز کنیم و جهان را بازار کالای خودمان بدانیم.
وی افزود: در طول سال‌های گذشته، اعتقاد ما این بوده است که نگاه به سیاست‌های تجاری، رویکردی فراتر از سیاست‌های کلان اقتصادی می‌طلبد و لزوماً باید در سطح استراتژی بلندمدت کشور قرار داشته و سیاست‌های کلان اقتصادی اعم از پولی و مالی و تولیدی به صورت تابعی از آن تعریف شوند اما طی سال های گذشته باوجود انتخاب یکی از این دو رویکرد در توسعه کشور برخورد سیاست‌گذاران با مقوله تجارت و بازرگانی در حد مورد انتظار نبوده، به‌گونه‌ای که به سیاست‌های تجاری، نگاهی درخور شأن و جایگاه صورت نگرفته است.
رییس اتاق تهران گفت: هر چند در رهنمودها و راهکارهای اجرایی برنامه‌های توسعه، این نگرش اندکی ارتقا یافته و تصریح شده است که تمامی سیاست‌های پولی،‌ مالی و ارزی در جهت توسعه و جهش صادرات تنظیم و اجرا ‌شوند وسیاست‌گذاری بازرگانی کشور متمرکز شود اما تحقق عملی این دیدگاه با موانع زیادی مواجه است و هنوز آن‌طور که باید سیاست‌های تجاری کشور به محوریت سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی بدل نشده است.
وی درتشریح این موضوع گفت: واقعیت این است که نداشتن استراتژی تولید صادرات محور، تاثیرمنفی بسیار زیادی داشته است به همین دلیل است که باید اعلام کنیم که ریشه مشکلات در نگرش‌هاست و این دعوایی قدیمی در حوزه اقتصاد است.
وی افزود: مهم‌ترین بحث این است که ما درون‌نگر و یا برون‌نگر باشیم. دراین زمینه چند موضوع مهم مطرح می‌شود. اول اینکه درتولید چه نوع استراتژی داریم. تولید گام اول است. یعنی اگر بتوانیم در تولید موفق باشیم، می‌توانیم صادرکننده خوبی هم باشیم. به اعتقاد رییس اتاق تهران، آنچه که در اقتصاد ایران شکل گرفته، برون‌نگری فرصت کمی برای بروز و ظهور در صحنه واقعی اقتصاد پیدا کرده و ذهنیت درون‌گرایی در اقتصاد عمر زیادی ازکشور ما را گرفته و تمام آثار و عللی که در حوزه‌های مختلف می‌بینیم ناشی از این درون‌نگری است.
آل اسحاق گفت: تا زمانی که در اقتصاد جهانی نشویم ادبیات جهانی، تکنولوژی و فرآیند و سلیقه جهانی در حوزه صادرات و اقتصاد حاکم نشود، نمی‌توانیم به نقطه بهینه‌ای دست یابیم چرا که صادرات یعنی تامین محصول مورد نیاز بازارهای جهانی با سلایقی که خریداران جهانی دارند. باید با ادبیات جهانی کالا تولید کنیم و سلایق، فرآیند و سیستم‌ها و تکنولوژی‌های جهانی را در نظر بگیریم، البته با درنظر گرفتن همه اصول ملی، اعتقادی و آرمانی.
رئیس اتاق تهران با اشاره به این که نگرانی عده‌ای برای برون‌نگری دراقتصاد، وجود برخی مسایل فرهنگی جانبی، حوزه‌های داخلی، آرمانی و ملی‌ است گفت: با توجه به اینکه یکی از نقاط قوت جمهوری اسلامی فرهنگ ایرانی اسلامی است، اگر ما در حوزه فرهنگ توجه مناسب داشته باشیم توسعه اقتصادی و تعامل بین‌المللی در روابط اقتصادی ایجاد نگرانی نمی‌کند و همانگونه که رهبری فرموده‌اند ایران، توهم توسعه‌یافتگی با پایبندی به معنویت را باطل کرده است.

خبرگزاری فارس
۱۵ فروردین ۱۳۸۹ ۱۱:۱۶

نظرات کاربران (مسئولیت درج شماره تماس در صورت ایجاد مزاحمت تلفنی، با کاربر است.لطفا دقت فرمائید)


نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000  

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی می‌باشد.