English
پنج شنبه، ۲۱ آذر ۱۳۹۸, ۰۸:۲۲
به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

برقی کردن قطارها نسبت به ایجاد خطوط جدید اولویت دارد

برقی کردن قطارها نسبت به ایجاد خطوط جدید اولویت دارد
افزایش کارآمدی خطوط قدیمی بهتر از ایجاد خطوط جدید است و به طور قطع برقی کردن بر ایجاد خطوط جدید اولویت دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از ایسنا میرمحمد صادقی - رییس سابق دانشکده مهندسی راه‌آهن- در پاسخ به این سوال که آیا برقی کردن بر ایجاد خطوط جدید و اتصال مراکز استان‌ها به شبکه ریلی اولویت دارد؟ با بیان مطلب بالا افزود: خطوط جدید با کارآمدی پایین نمی‌توانند در دراز مدت پاسخگوی جذب سرمایه‌ باشند، بنابراین باید دارای سیستمی با کارآمدی بالا باشیم که اگر تصمیم به افزایش نرخ بلیت گرفتیم، منطقی و توجیه‌پذیر باشد.
وی درباره راهکارهای توسعه راه‌آهن اظهار کرد: جذب سرمایه بخش خصوصی و مشارکت آن‌ و همچنین توسعه و بومی سازی دانش فنی در کشور از راهکارهای موثر برای توسعه راه‌آهن به شمار می‌رود.
او خاطرنشان کرد: اگر با توجه به اصل 44 قانون اساسی سرمایه‌گذار خصوصی را وارد این بخش کنیم و همچنین به بومی‌سازی دانش فنی بپردازیم، دو چالش اساسی که راه آهن برای توسعه با آن روبه‌روست از بین می رود و در نتیجه می‌توانیم توسعه راه‌آهن و حمل ونقل را سرعت بخشیم.
وی در پاسخ به این سوال که به منظور جلب رضایت بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری چه کارهایی باید انجام داد؟ گفت: در گام اول باید سرمایه‌گذاری در راه‌آهن توجیه‌پذیر باشد که این امر به فرهنگ‌سازی نیاز دارد.
او با اشاره به نبود دانش فنی تصریح کرد: این امر باعث شده دیدگاه فنی راه‌آهن ضعیف باشد.
رئیس سابق دانشکده مهندسی راه‌آهن در پاسخ به این سوال که آیا دارا بودن 25 هزار کیلومتر خط ریلی بنا به سند چشم‌انداز در افق 1404 امکان پذیر است؟ گفت: با توجه به دیدگاه وزیر راه و ترابری در جذب تسهیلات، امکان تحقق این هدف وجود دارد؛ به ویژه اگر همت موجود ادامه یابد، در آینده نزدیک می‌توانیم به این هدف‌ها برسیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا واگذاری ساخت زیر بناها به بخش خصوصی درست است؟ خاطر نشان کرد: واگذاری اگر با روند منطقی و با پروسه‌ای درست صورت گیرد، می‌تواند موثر و مفید باشد، اما باید توجه کرد که پروسه واگذاری پیچیده، سخت و حساس است و اگر درست انجام نشود، باعث ایجاد خلاء در استفاده صحیح و حتی در برخی موارد فساد نیز می‌شود.
او تاکید کرد: اگر در کنار همت موجود،‌ دقت نیز وجود داشته باشد و همچنین یک برنامه جامع و درست با زمان‌بندی مشخص تدوین شود، قطعا مشارکت بخش خصوصی در احداث زیربناها مفید خواهد بود.
صادقی درباره فعال شدن کریدور بین‌المللی اضافه کرد: با توجه به این که ارتباط کشور با کشورهای همسایه طی سال‌های اخیر بهبود یافته است، توسعه این کریدورها باعث می‌شود حمل ونقل بار و ترانزیت در کشور افزایش یابد و در نهایت موجب جذب سرمایه‌های خصوصی وحل چالش‌ کمبود سرمایه شود.
او با بیان این‌که اگر سرمایه‌گذاری دراین حوزه توجیه داشته باشد، به طور قطع سرمایه‌گذار خارجی برای سرمایه‌گذاری اقدام می‌کند، اظهار کرد: اگر کریدورهای بین‌المللی را توسعه داده و سرمایه‌گذاری را تسهیل کنیم، فقط سرمایه‌گذار‌ان جذب می‌شوند.
او با اشاره به این‌که موافق افزایش کمیت نیستم، اظهار کرد: سیستم‌های ضعیف و توسعه کمیت بدون توجه به کیفیت، سرمایه‌گذار را جذب نخواهد کرد.
ایسنا
۲۴ فروردین ۱۳۸۹ ۱۲:۱۸

نظرات کاربران (مسئولیت درج شماره تماس در صورت ایجاد مزاحمت تلفنی، با کاربر است.لطفا دقت فرمائید)


نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000  

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی می‌باشد.