English
۲۹ شهریور ۱۳۹۳  |  ۱۸:۲۷  |  Sep 20, 2014  | 
به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود
 

اخبار

نخستین لوکوموتیو گروه مپنا، آبان ماه وارد شبکه ریلی می شود
مدیرعامل پروژه های نیروگاهی ایران (مپنا) گفت: نخستین لوکوموتیو ساخت گروه مپنا که داخلی سازی شده است، آبان ماه وارد شبکه ریلی کشور می شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از ایرنا، 'عباس علی آبادی' افزود: گروه مپنا تاکنون 30 لوکوموتیو به راه آهن جمهوری اسلامی تحویل داده و زمان حاضر یازدهمین لکوموتیو ساخت کارخانه مپنا در خط تولید قرار دارد.
وی با اشاره به اینکه این لوکوموتیوها در مراحل مختلف داخلی سازی هستند ، اظهار داشت: گروه مپنا برای نخستین بار فرایند داخلی سازی لوکوموتیو را در کشور آغاز کرده است.
مدیرعامل گروه مپنا با تاکید بر اینکه در حال حاضر کالای چینی تهدید صنعت داخلی است، تصریح کرد: در حالی که در داخل کشور لوکوموتیوهایی با بهترین مشخصات و مطابق با برندهای معتبر جهانی ساخته می شود، ما از چین لوکوموتیو وارد می کنیم.
وی درعین حال ابراز امیدواری کرد: با مصوبه اخیر دولت مبنی برعدم استفاده از کالای خارجی در دستگاه‌های دولتی،زمینه برای حمایت از صنعت حمل و نقل ریلی فراهم شود.
علی آبادی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری بر حمایت از تولید داخلی گفت: 'ان شاء الله کسی از چین لوکوموتیو وارد نکند'.
علی آبادی درباره علت حضور گروه مپنا که عمدتا در پروژه های نیروگاهی فعالیت می کند، در ساخت لوکوموتیو گفت: با توجه به اینکه ماهیت لوکوموتیو خیلی نزدیک به نیروگاه است، گروه مپنا به توصیه مسئولین کشور وارد این صنعت شد.
به گفته مدیرعامل گروه مپنا، کارخانه لوکوموتیو سازی این مجموعه از حدود 2.5 سال پیش کلنگ زنی شد و هم اکنون یازدهمین لوکوموتیو مپنا درخط تولید درحال ساخت است.
وی ادامه داد: لوکوموتیوهای قبلی بیشتر از خارج از کشور وارد شده و در ایران تکمیل می شدند ، اما تولیدات مپنا که از آبان ماه وارد شبکه می شود ، داخلی سازی شده است.
علی آبادی با اشاره به فرایند داخلی سازی لوکوموتیو گفت: برنامه داخلی سازی لوکوموتیو در سه مرحله انجام می شود که در مرحله نخست بدنه، رنگ آمیزی و اجزای شاسی ساخته می شود.
به گفته مدیرعامل گروه مپنا ، درمرحله دوم قطعاتی چون بوژی ،تراکشن موتور و سیستم ترمز و در مرحله سوم ساخت و نصب موتور لوکوموتیو انجام می شود.
وی با بیان اینکه گروه مپنا مرحله نخست را پشت سر گذاشته و در مرحله ساخت بوژی و تراکشن موتور قرار دارد، اظهار داشت: مپنا با همکاری شریک خارجی سیستم ترمز را در دست ساخت دارد و علاوه بر این سیستم های کنترل و الکتریکی هم داخلی سازی می شود.
وی در باره داخلی سازی موتور نیز گفت:به همراه شرکت دسا که در دیزل سازی فعال است در حال داخلی سازی موتور لوکوموتیو هستیم و بتدریج این بخش از لوکوموتیو هم داخلی می شود.
مدیرعامل گروه مپنا در ادامه در باره توجیه اقتصادی داخلی سازی لوکوموتیو برای یک نهاد اقتصادی گفت:داخلی سازی موتور لوکوموتیو که آخرین گام ساخت داخلی لوکوموتیو است، وابسته به حجم قرارداد است.
وی افزود: در زمان حاضر در مجموع 55 درصد از کل قطعات لوکوموتیو داخلی سازی شده است .
مدیرعامل گروه مپنا با تاکید بر اینکه تکنولوژی یک موتور را نمی شود با ساخت 150 لوکوموتیو داخلی کرد، افزود: داخلی سازی موتور از نظر اقتصادی خیلی گران است و اگر تعداد ساخت لوکوموتیو در قرارداد بیشتر شود داخلی سازی توجیه پذیرتر می شود.
وی با اشاره به قرارداد مپنا در خصوص ساخت لوکوموتیو اظهار داشت: قرارداد مپنا با راه آهن جمهوری اسلامی ساخت 150 لوکوموتیو است که مطابق با استانداردهای روز ساخته و تحویل داده می شود.
علی آبادی درباره زمان تحویل این لوکوموتیوها نیز گفت: این تولیدات باید تا سال 1393 تحویل داده شود که البته اغلب آنها تا قبل از زمان قید شده آماده تحویل است .
ایرنا - کد خبر 30622966
۲۹ مهر ۱۳۹۰ ۱۶:۵۵

نظرات کاربران (مسئولیت درج شماره تماس در صورت ایجاد مزاحمت تلفنی، با کاربر است.لطفا دقت فرمائید)


نام فرستنده :
پست الکترونیک : *  
نظر : *
   
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000