English
چهارشنبه، ۲۲ آبان ۱۳۹۸, ۰۶:۴۶
به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی خوش آمدید. / ثبت نام کنید / ورود

اخبار

پانل سوم: هدفمندی یارانه ها و خدمات فرصت سوزی در صنعت حمل و نقل ایران بخش خصوصی آمارهای غیرواقعی ارائه ندهد

پانل سوم: هدفمندی یارانه ها و خدمات
فرصت سوزی در صنعت حمل و نقل ایران
بخش خصوصی آمارهای غیرواقعی ارائه ندهد
صنعت حمل و نقل کشور پس از هدفمندی یارانه ها به کجا رسیده است؟ سرمایه گذاری در چه وضعیتی قرار گرفته است و تسهیلات به صادرکنندگان چگونه رقم خورده است؟ اینها موضوعاتی است که در پانل سوم روی آن بحث شد و اعضای این پانل سعی کردند تصویر روشنی از آنچه که یک سال اجرای هدفمندی یارانه ها بر سر این بخش ها آورده است ارائه دهند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از روابط عمومی اتاق تهران، اعضای پانل سوم که به موضوع «هدفمندی یارانه ها و خدمات» اختصاص داشت، مسعود خوانساری رییس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران، سیدکاظم دوست حسینی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات،محمدرضا شهیدی تبار رییس کمیسیون سرمایه گذاری و تأمین مالی اتاق تهران و توفیق مجدپور عضو هیات نمایندگان اتاق تهران بودند. اداره این پانل برعهده مسعود خوانساری بود.

بازگشت به خانه اول و حتی عقب تر
رییس کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق تهران در این پانل گفت: هدفمندی یارانه ها و افزایش حامل های انرژی می توانست بهترین کارایی را برای صنعت حمل و نقل کشور به ارمغان آورد و هیچگونه ضربه ای به این صنعت وارد نشود.
به گفته مسعود خوانساری، هدفمندی یارانه ها می توانست به اصلاح ناوگان حمل و نقل کشور پر و بال بدهد و نظام حمل و نقل را در ایران اصلاح کند. کاهش آلودگی هوا، کاهش تلفات جاده ای و تقویت سیستم ریلی، از دیگر امتیازاتی است که به گفته خوانساری می توانست در طول یک سالی که از اجرای فاز نخست هدفمندی یارانه ها می گذرد برای صنعت حمل و نقل به ارمغان آورده شود.
اما در طول یک سالی که از اجرای هدفمندی یارانه ها می گذرد، صنعت حمل و نقل در کجای اقتصاد ایران ایستاده است؟ پاسخ به این پرسش را خوانساری اینگونه یادآوری کرد: اتفاقی که پس از ابلاغ هدفمندی یارانه ها افتاد این بود که بلافاصله قیمت ها در حمل و نقل جاده ای با 15 درصد رشد همراه شد. وزارت صنایع سابق نیز بلافاصله واردات ماشین آلات حمل و نقلی را محدود کرد و لیزینگ ها نیز که قرار بود وام ارزان قیمت به صاحبان این صنعت بدهند، از ارائه وام سرباز زدند. در نتیجه آنچه که اتفاق افتاد این بود که اصلاح ناوگان حمل و نقل کشور متوقف شد.
این فعال اقتصادی ادامه داد: هدفمندی یارانه ها فرصت بسیار مناسبی بود تا با یک هدفگذاری دقیق به اصلاحات در صنعت حمل و نقل کشور دست یابیم اما این موقعیت از دست رفت.
خوانساری افزود: این در شرایطی است که از بودجه وزارت راه و ترابری نیز کم شد و بخشی از این بودجه به توزیع یارانه های مردمی اختصاص یافت. او ادامه داد: متاسفانه با شرایطی که پیش آمد در صنعت حمل و نقل به نقطه اول بازگشتیم و حتی می توان گفت به عقب از آن نیز رسیده ایم.

دولت آمار دو شاخص را اعلام کند
عضو هیأت نمایندگان اتاق تهران همچنین یک خواسته را مطرح کرد. او از دولت خواست تنها دو آمار را ارائه دهد و آن را اعلام کند. او گفت: اگر دولت این دو آمار را اعلام کند بخش زیادی از مسائل روشن می شود. دولت میزان نقدینگی کشور در سال 84 را اعلام کند که به چه میزان بود و همین رقم را در سال جاری را نیز اعلام کند که به حجمی رسیده است.
وی ادامه داد: آمار دیگری را که انتظار داریم دولت اعلام کند، میزان رشد ناخالص داخلی است که در سال 84 چه مقدار بود و این رقم امسال به چه میزان رسیده است.

دوست حسینی:40 درصد جامعه باید یارانه بگیرند
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات دومین سخنران آخرین پانل تخصصی همایش صادرات غیر نفتی بود. سیدکاظم دوست حسینی از این که هنوز برخی از آثار قابل انتظار اجرای هدفمندی یارانه ها سخن می گویند گفت: «بهتر است به آنچه در یکسال گذشته اتفاق افتاده بپردازیم و آن ها را تجزیه و تحلیل کنیم».
دوست حسینی به افزایش تسهیلات بانکی و پوشش های بیمه ای در طول اجرای قانون هدفمندی یارانه ها اشاره کرد اما بر این نکته تاکید کرد که اگر چه این افزایش ها در اصل خود خوب و مثبت است اما باید دید آیا این شاخص ها اصولا توابعی از اجرای قانون هدفمندی هستند یا خیر.
کاظم دوست حسینی به گفته هایی مبنی بر شروع فاز دوم هدفمندی پرداخت و گفت: «طبق آماری که از سوی مسئولان اعلام شده 40 درصد افراد حقیقی و حقوقی از معافیت مالیاتی برخوردار هستند. پس یارانه ها هم به بیش از 40 درصد نباید پرداخت شود». دوست حسینی توضیح داد: «براساس اصل مالیات ها افرادی که درآمدشان بیشتر از هزینه هایشان است مالیات پرداخت می کنند. افرادی که درامد و هزینه هایشان برابر است مالیات نمی پردازند و افرادی که هزینه هایشان بیش از درآمدهایشان است باید مالیات بگیرند. لذا وقتی 40 درصد جامعه معاف از مالیات هستند و قادر به پرداخت نیستند یعنی درآمدی کمتر از هزینه هایشان دارند و نیازمند دریافت یارانه هستند».
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات یکی از اثرات مثبت اعطای یارانه ها را تحت پوشش بردن سطح وسیعی از مردم برای دریافت خدمات بانکی دانست و گفت: «وقتی 74 میلیون نفر یارانه می گیرند یعنی اکثر افراد جامعه تحت پوشش خدمات بانکی قرار دارند و حساب بانکی دارند. این را با یک کشور آفریقایی مثل اوگاندا مقایسه کنید که تنها 10 درصد مردم در بانک ها حساب دارند».
دوست حسینی هم چنین در پایان سخنان خود گفت: «اگر اجرای قانون هدفمندی یارانه ها منجر به افزایش تولید شود، اگر صادرات ما را بالا ببرد، اگر باعث تنظیم نرخ ارز شود بسیار خوب خواهد بود و منابع خوبی را هم برای صنعت بانکداری کشور فراهم خواهد کرد».






شهیدی تبار: دولت برمبنای منفی گویی ها تصمیم نمی گیرد
محمد رضا شهیدی تبار دراین پانل که به بررسی رابطه اجرای هدفمند کردن یارانه ها وخدمات اختصاص داشت گفت:« تصمیم گیری بر مبنای تحلیل های دقیق اتخاذ می شود و تحلیل های اقتصادی تکنیکی نیز با استناد به آمار های دقیق و به روز ارائه می شود.» او در ادامه گفت:« یک سال از اجرای هدفمندی یارانه ها گذشت و در این مدت امتحان خود را پس داد. صادرات رشد خیره کننده ای داشت . شاخص بورس، نسبت به سال گذشته بیش از30 درصد افزایش یافته است.» شهیدی تبار سپس به آمار هایی که حاکی از افزایش تولید بود نیز اشاره کرد:«تولید فولاد 12درصد افزایش یافت و سیمان نیز با وجود آنکه در شمار صنایع انرژی بر قرار دارد با افزایش تولید روبه رو بوده است.» او افزود:«از آن سو گفته می شود که واردات نیز از لحاظ وزنی و ارزش با افت مواجه بوده است.»
این عضوهیات نمایندگان اتاق تهران با تصویری که از وضعیت این روز های تولید و صادرات ترسیم کرد، قصد داشت بگوید که آمار ها از بهبود این شاخص ها در اقتصاد کشور حکایت می کنند اما در ادامه گفت:« یا باید به صحت این آمار ها شک کنیم یا اگر پیش از این به سیاه نمایی متهم شده ایم، این اتهام وارد است.»
او ادامه داد:« با خبر شدیم که در یکی از شهرک های صنعتی اطراف تهران، درصد فعالیت واحد ها به 38 ظرفیت تولید کاهش یافت و اشتغال در این شهرک، تحت تاثیر کاهش تولید افت کرد.این خبر به گوش وزارت صنایع نیز رسید و گروهی از این وزارتخانه برای بازدید به این شهرک اعزام شدند. مدیران این شهرک صنعتی با تصور اینکه، بازدید کارشناسان وزارت صنایع به منظور اعطای یارانه تولید است ،تولید خود را تا 85درصد ظرفیت افزودند و بدین ترتیب اشتغال نیز 25 درصد افزایش یافت.» شهیدی تبار افزود:« چالش اصلی که بخش خصوصی باید درصدد رفع آن باشد این است که چگونه آمار ها را شفاف کند.» او گفت:« تا زمانی که بخش خصوصی آمارهای غیر واقعی ارائه می دهد، نباید توقع داشت که دولت براساس منفی گویی ها تصمیم گیری کند.»

مجدپور: صاحبان کشتی های فعالیت تجاری را متوقف کرده اند
توفیق مجدپور نیز در این پانل گفت: دولت باید نسبت به اجرای اصل 44 در کنار هدفمندی یارانه ها پایبند باشد.
این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران افزود: صنعت حمل و نقل کشور باید در شرایط پس از هدفمندی یارانه ها به روز می شد اما این اتفاق نیفتاد.
وی خبر داد: شرایط تحریم ها به گونه ای فضا را برای فعالیت های اقتصادی سنگین کرده است که صاحبان کشتی های تجاری فعالیت های خود را متوقف کرده اند.
به گفته مجدپور، شرکت نفتکش گزارش داده است ک روزانه 5/2 میلیون دلار صرف هزینه نگهداری کشتی های خود می کند در حالی که این کشتی ها متوقف هستند. این در حالی است که استفاده از ناوگان حمل و نقل هوایی عملا صفر است.
او تصریح کرد: حمل و نقل جاده ای نیز دچار بحران شده است به طوری که کامیون های ایرانی مدت زمان طولانی را پشت مرزها برای سوختگیری صرف می کنند و در این فاصله کامیون های ترکیه از اروپا به ایران جنس وارد می کنند بدون آنکه مشکلی داشته باشند.
سیدحمید حسینی عضو هیات رییسه اتاق تهران که در میان حاضران نشسته بود و به سخنان اعضای پانل گوش می داد پس از پایان پانل و در جواب سوال محمدرضا شهیدی تبار در مورد افزایش شاخص بورس ومعاملات آن گفت: «در مورد افزایش هایی که در بورس دیده می شود اجازه دهید بگویم که این افزایش ها چهار عامل دارد. اول شرکت مخابرات است که به شبه دولتی ها واگذار شده است. عامل دوم بانک ها هستند که از نقدینگی بالای جامعه استفاده می کنند. عامل سوم پتروشیمی ها هستند که هنوز هم مواد اولیه یارانه ای دریافت می کنند و عامل چهارم هم شرکت های مواد معدنی مثل شرکت مس هستند که مواد اولیه خود را با رانت می گیرند. این چهار عامل اصلی بالا رفتن شاخص بورس هستند».





سایت اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران - کد خبر 29417
۶ دی ۱۳۹۰ ۱۹:۰۷

نظرات کاربران (مسئولیت درج شماره تماس در صورت ایجاد مزاحمت تلفنی، با کاربر است.لطفا دقت فرمائید)


نام فرستنده:
پست الکترونیک: *  
نظر: *
 
تعداد کاراکتر باقیمانده: 10000  

کلیه حقوق این وب‌سایت متعلق به پایگاه اطلاع رسانی صنایع آب، برق، نفت و انرژی می‌باشد.